Brommerforum.nl - Print: Topic

Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
39845 Stoney3K 7-11-2006 1:09 Elektronica Forum 1240 15

Topicpost
Gepost door: Stoney3K Gepost op: 7-11-2006 1:09
Dag mensen,

Ik rij regelmatig met een regulier toerclubje mee en daar hebben we, om met elkaar te kunnen communiceren tijdens de rit, iets moois op verzonnen: In plaats van de ouderwetse zendbakkies of belminuten te verspillen met de mobiel, hebben we een viertal PMR portofoons gehaald met headsets erbij.

Ze zijn van het type Alecto FR-22, en hebben een aansluiting voor een standaard Samsung / Qtek / Motorola headset. 2,5mm sterero, met het linkerkanaal de microfoon en het rechterkanaal de hoofdtelefoon.

Nu komt de clou. Eén van ons heeft navigatie op de mobiel en een TomTom ontvanger en tevens de mogelijkheid om MP3's af te spelen. Nu willen we graag dat hij zijn telefoon op de porto's aan kan sluiten (de uitgang dan) zodat de rest van de club mee kan luisteren. Ik denk dat het best te doen is met een verloopkabeltje, van de hoofdtelefoonuitgang van de telefoon of MP3 speler naar de microfooningang van de porto, met een tweetal weerstanden om het signaal af te zwakken.

Het enige waar we nu mee zitten is dat een porto niet kan afluisteren als ie aan het zenden is. Met de navigatie is het op zich nog niet zo'n probleem, die geeft maar eens in de zoveel tijd een aanwijzing, maar als je MP3'tjes op de ether gaat gooien (binnen beperkt bereik) dan kan degene die de MP3's aan het draaien is niet meer horen wat de rest te vertellen heeft.

Ik heb hier voorlopig twee oplossingen voor kunnen vinden:

* Een aparte porto gebruiken voor de MP3's. Dit kan opzich goed, en dan zetten alle luisteraars hun porto op DCM (Dual Channel Monitoring), zodat de gesprekken op één kanaal plaatsvinden en de muziek op een ander kanaal. Dit kan eventueel ook via subkanalen. Voordeel is dat als er een gesprek binnenkomt er bij iedereen de muziek gedempt wordt.

* De zendende porto op DCM zetten en daarmee de gesprekken in twee richtingen tegelijk voeren. Dit vereist waarschijnlijk een complexere constructie voor de verloopkabel (met een push-to-talk knopje om de muziek te dempen als je wat zegt) maar scheelt één porto. Maar de porto's zijn op zich niet al te duur dus dat is het probleem niet.

Het verloopkabeltje van hoofdtelefoon-aansluiting naar de ingang van de porto zal ik binnenkort even posten.

Ik heb zelf toch het idee: Wat is er heerlijker dan met een club op de brommer te touren met ZZ-Top op de achtergrond?

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved