Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
35826 Hondalover19 26-3-2006 20:52 Uiterlijk Forum 13041 84

Topicpost
Gepost door: Hondalover19 Gepost op: 26-3-2006 20:52
Ik had dit idee al heel lang in me hoofd en het moest er ooit van komen dus ben ik er maar aan begonnen.Het oorspronkelijke idee was van een echte mini bike te maken dus zo'n klein ding.Maar daar ben ik van af gegaan ik ben nogal groot( 1m85 )dus ik wou iets dat net iets groter was, een midi bike vond ik ook nog wat te klein dus het werd iets gelijkaardigs als een honda monkey alleen dan net wat groter.De bedoeling is om er niet mee te gaan racen , ik wou eerder een soort pronkstuk waar ik af en toe eens op een parking wat ga rijden of op een kartbaan ofzo .De onderdelen zijn zo goed allemaal binnen op een paar dingetjes na nog en ik ben al een paar weken bezig geweest.

Het Frame
- Spaceframe (gelijk een ducati frame)
- Wielbasis : 1250mm
- Balhoofdhoek : 22°
- Zadelhoogte : +/- 800mm
- Zwaartepunt : zal iets van 65%% vanvoor en 35% vanachter worden omdat het blok kracht zat heeft voor zo'n klein ding en echte topsnelheden zal ik er niet mee gaan doen (Denk ik toch )
- Subframe (zien we later wel , wss. alu subframe)
- achterbrug : (Alu rechthoek buis lengte...??? nog niet aan uit )


Motorblok
- Honda Mb 80 Blok 5 bak (Volledig gereviseerd)
- 125 Eurocilindro (Uitlaatpoort afgewerkt + spoelkanalen de rest untuned voorlopig)
- Malossi 6 kleps membraan
- Malossi spruitstuk20mm spruit bijgedremelt
- 28mm OKO
- Opmaat gedraaide kop
- HPI 2006
- Malossi Luchtfilter
- Opmaat Uitlaat met Arrow demper of Shark uitlaat 125nsr
- TWV ...??? (15 -24 )
- Carters : (Zijn lichtjes bijgedremelt zodat de eurocilindro goed overeenkwam.)


Wielen

- 10 inch Honda Sfx Velgen 2 maal voorste velg
- Voorband : Slick pirelli 90*90*10
- Achterband Slick kenda 413 100*90*10
- Wordt na verloop van tijd verandert naar :
Voorband :100*80*10 Schwalbe Raceman
Achterband: 120*70*10 Schwalbe Raceman

Remmerij
- Voorste Remschijf: Metrakit Remschijf peugeot 180mm+ dubbelzuigerige remklauw honda nsr 125
- Achterste remschijf : ori Voor remschijf van honda sfx 160mm + remklauw van zundapp ks 50
- Aluminium Adaptor voor de Voorste remschijf

Vering
- Voorvork Marzocchi ( 125cc zundapp)
- Schokbreker achter : Paioli schokbreker

Tank
-Honda Mt tank ( Dit omdat deze klein en smal is en dus makkelijker pas te maken word.Deze word later nog aangepast van vorm met polyester)

Uiterlijk
- Had ik in gedachten iets van zwarte tank met witte honda wings en achterste kontje en voorste vering ook zwart .Wit voor de velgen + frame + monoshock .Achterbrug en subframe en stuur opgepoetst alu.

Voorlopig een paar foto's van wat ik al heb gedaan:
Cilinderkop op maat gedraait gisteren




De mal met de velgen op en het blok dat ik voorlopig op een poutrelle heb gemonteert omdat dit makkelijker is voor het blok een testrun te laten doen.


De Marzocchi Voorvork in vergelijking met een mb vork 0.5keer dikker en een heel stuk langer .



De Mt Tank die geroest was en deze heb ik op nieuw gecoat met tankcure en ook ineens maar in een dun laagje primer
gezet .


De ori remschijf



De voorlopige tekening in autocad moet nog aangepast worden maar zo heb je al een idee.


Voorlopig ben ik nog bezig om het blok lopend te krijgen.De ori ontsteking daar was de bobine van kapot dus een testrun is al niet mogelijk :-(.Maar de Hpi 2006 is al onderweg dus kunnen we binnekort een testrun doen om te zien of alles goed werkt schakelen enzo.Ook is de achterste aandrijfas onderweg hierop moet ik nog een remschijf maken en een tandwiel .Als de wielen af zijn dan ga ik beginnen met de mal te maken .De velgen in lijn zetten ,blok centreren , achterbrug enzo en dan kan ik het voorlopig frame maken om hierop het goede frame te bouwen.Nog een hooop werk dus .Ohja alvast aan iedereen dank die me de onderdelen hebben bezorgt Ik weet de namen allemaal niet meer maar het kwam van half BF .

26-03-06
update : vandaag de aandrijfas van het achterwiel aangekregen.Ben dus al direct aan het kijken enzo hoe ik het beste het tandwiel en de schijfrem erop kan maken.Ook voor de achterbrug denk ik dat ik nu beter toch een achterbrug maak met een enkel arm.Is makkelijker i.v.m dat scooterwiel, alleen moet dit dan wel stevig gemaakt worden.De adaptor heb ik vandaag ook wat meer afgedraait,vond hem nl. veel te zwaar (woog 2.4kilo) .Heb hem nu zoveel mogelijk afgedraait van wat eraf kon om het gewicht te beperken maar de stevigheid blijft behouden.De adaptor weegt nu nog 1.1kilo dus 1.3kilo staal weggedraait .De Hpi 2006 was maandag al hier maar er was niemand thuis ,en dus komen ze morgen (vandaag) terug langs met het pakje.Foto's volgen nog heb ff wat probs gehad met de pc .


29-03-06
Ben dus bezig geweest met men blok en uiteindelijk komt er geluid uit nu Alleen moet ik nog ff wat grotere sproeiers gaan halen en nog een nieuwe kickstarter en een snelgashandel.Ik ben nog diep aan het nadenken over hoe ik de schijfrem en het tandwiel op die achterste as kan krijgen een goe idee is altijd welkom .Kga nu even wat foto's maken als update.

Tandwiel van de aandrijfas afgeperst op men werk.


De As op de achterste velg



Niet veel plaats zoals je ziet



MAar heb nog geen goed idee gevonden dan moet ik de as verlengen en of dat gaat houden weet ik niet.Voor de schijfrem en het tandwiel een adaptor schijf en dan op een of andere manier op de as klemmen want op vastlassen is geen optie dan krijg ik die schijf er nooit meer af moest er ooit iets kapot gaan.En als ik de as verleng aan de kant waar men moer opkomt dan kan ik wel werken met een achterbrug met dubbel arm ipv enkel arm.

05-04-06
Het idee wat ik voorlopig heb uitgewerkt word dus de remschijf links en tandwiel rechts .De originele aandrijfas ga ik proberen te verlengen en dan een dikke spiebaan ( ik denk er net aan dat 2 of 4 spiebanen toch een betere optie is is wat steviger)in de as en in de adaptors voor het tandwiel en de remschijf.Met een dikke spie ertussen natuurlijk.De aandrijfas verlengen wordt een gok ik ga het verlengstuk eraan lassen maar ik zet het 2mm open (tussen de ori as en het verlengstuk)Zodat ik een betere inbranding krijg.Dan krijg ik nog een ander probleem dat ik men achterbrug dan niet rechtstreeks op de aandrijfas kan spannen,omdat ik de as dan vastspan.Dus ik dacht ik maak een Alu blokje waar ik 2 of 1 lagers in kan persen en dit blokje zet ik dus in de rechthoekbuis van men achterframe en dan gewoon een sleuf in de buis frezen zo kan ik men wiel nog altijd vooruit en achteruit zetten en is de as vastgespannen.Dit ivm het veranderen van tandwielen. Nog altijd een hoop werk dus en ben er nog lang niet


09-04-06
Al weer ff geleden dat ik nog iets gedaan heb,ondertussen heb ik de alu rechthoekbuis voor de achterbrug al van men werk meegenomen.En heb ik ook de aandrijfas uitgetekend in autocad ,en nog wat alu blokjes voor in de achterbrug en adaptors voor de remschijf en tandwiel enzo.Dit ga ik deze week proberen bij een bedrijfje te laten draaien.Dit omdat zoiezo al weinig tijd heb en die langsgroeven die in de as moeten is heel wat werk en moet precies zijn.Ik laat de ori aandrijfas dus namaken in normaal staal alleen langer aan beide kanten .De ori aandrijfas bestaat uit gehard staal.
Dan de koppeling heb ik ook al gedeeltelijk afgedraaid voor een 5 plaats erin te krijgen.De nieuwe platen en versterkte veren zijn al besteld en onderweg.De adaptor voor de voorste schijfrem is nog altijd niet af moet nog een kleine diameter ingedraaid worden 39mm van 6mm diep.Zal vandaag nog es wat foto's proberen te maken.




23/04/06

Er is al heel wat verandert ondertussen het gebruik met de achterste velg van de sfx gaf teveel problemen ivm de achteras die ik moest maken en dan het aanpassen op de achterbrug .Toen ik op het idee kwam dat ik echt wel stom ben geweest en gewoon 2 voorste velgen had moeten gebruiken veel makkelijker.Dusja ondertussen voor 25€ een voorste velg van sfx op marktplaats gevonden.De voorste remschijf van hayabusa 220mm ga ik ook veranderen naar een andere schijf van 180mm (wss van een peugeot).De adaptor ga ik aanpassen voor de peugeot remschijf (andere gaten boren )en dan dunner draaien zodat hij tussen de vork gaat .Dan de 4plaat koppeling is ondertussen al verandert naar een 5 plaats koppeling met versterkte veren.De nieuwe koppelingsplaten en veren zijn onderweg samen met een slick band 10*130*90.Nu is het wachten totdat de velg binnen is en de schijfrem.Dit bericht is gewijzigd door Hondalover19 op 23-4-2006 om 23:36 uur.


Update : 01/05/06

In afwachting van de onderdelen ben ik maar ff bezig geweest met de tank .De gleuven die erin zaten dichtgemaakt met polyester plamuur en aan de zijkanten ook nog wat bijgewerkt.De tankdop overtrokken met polyester matten want zo'n plastiek dop van mt lijkt nergens naar.Tankdop ga ik nog wat bijwerken en dan wss.Bovenop een honda logo in graveren (honda wings of honda zelf ).Ook is er ondertussen een dubbelzuigerige remklauw van een honda nsr 125 deze komt op de voorste remschijf.





update 06/05/06 :
Ben een tijdje bezig geweest met de tank en het spruitstuk.Het malossi spruit gebruik ik niet meer omdat de hoek niet goed uitkwam op de athena en moest ik een spacer gaan maken enzo ook is het malossi spruit voor 26mm carb en dus vernauwt het iets .Nu had ik nog een 20 mm spruit liggen en na wat meten en kijken de dremel erin gezet en het kwam net uit .Spruit komt mooi overeen met het membraan en de hoek is nu beter.De tank heb ik op liggen plamuren alles mooi egaal gemaakt alleen de twee gleuven vanboven in de tank moet ik nog lichtjes bij plamuren omdat er nog een hoek te zien is.

Het 20mm spruitstuk bijgedremelt het buisje moet er nog op gelast worden en dan binnenin nog wat bijdremelen voor een mooie overgang.




Hier de tank in de spuitplamuur moet nog beetje bijgeplamuurt worden.



De velg met de nieuwe remschijf (180mm metrakit)Nu is er wat meer plaats voor men klauw en de schijf is nog groot genoeg.



update : 15/05/06 : Mijn Nieuwe aanwinst een Shark uitlaat met carbon demper afkomstig van een Honda nsr 125 R.Op de kop kunnen tikken op Ebay .


Update : 28/05/06
Ik heb ondertussen aluminium schijfjes gedraait voor de Metrakit remschijf op te kunnen bevestigen en ook nog wat schijfjes voor het tandwiel op te bevestigen.De Schark uitlaat is aangekomen en past heel gemakkelijk op de 125cc athena cilinder.Nu moeten er nog nieuwe kroonplaten gefreest worden ,omdat de voorste velg krap tussen de marzocchi vork gaat.En deze moet ook nog in het midden van de vork staan zodus nieuwe kroonplaten frezen.Voor de rest ben ik nog aan het wachten op de andere voorste velg van sfx en heb ik nog wat klein spul gekocht om het geheel compleet te maken.

De Metrakit remschijf met de aluminium adaptor al gedeeltelijk geboort.


De grimeca klauw en hoofdremcilinder afkomstig van een 125 nsr


Het 20mm spruitstuk wat ik heb bijgedremelt/gefreest en alu buisje opgelast zodat het nu kan dienen als 28mm spruit.


Hier zie je ook dat ik het spruit zwart heb geverft met hittebestendige verf daarna de verf laten uitharden (bakken) in de oven.


De paioli schokbreker



En nog een "klein" twin air filtertje



Hier de shark uitlaat met carbon demper afkomstig van een 125 nsr


En de ori 4 plaats koppeling omgetovert naar een 5 plaats koppeling met versterkte veren zie je aan de blauwe verf.







Update : 03/06/06
Veel schieten we niet op het gaat traag maar we komen er wel! Nu heb ik ondertussen de voorste velg al gereed met schijf.Alleen nog wachten op de kroonplaten die gefreest moeten worden en dan kan de marzocchi vork ertussen.Ook heb ik nog een beschadigt kontje van een Honda Fireblade gekocht.Direct met de zaag erin gegaan, stuk korter gemaakt , en stuk minder breed en toen polyesther erin gelegt.foto's volgen nog...

foto's :





En zo was het kontje origineel






update 15/06/06 :

In de ori velgen zaten wielassen voor een scoot (duh) M10 namelijk.Deze ga ik ook vervangen door wielassen van M12 omdat zo'n asje van M10 direct krom komt te staan.Nieuwe lagers bestelt,en ofwel morgen ofwel in het weekend op men werk ga ik de velgen uitdraaien zodat de nieuwe lagers er mooi in passen.Als dit gedaan is kan ik op de achterste velg een alu flens op vast lassen.Dit moet dienen voor het tandwiel op vast te maken.Dan zijn de velgen zo goed als gereed voor montage.Normaal krijg ik volgende week de nieuwe gefreesde kroonplaten binnen.Dan kan de vork erin en kan ik ook al beginnen met de alu achterbrug.Daarna komen we eindelijk aan het frame en begint het stilaan wat vorm te krijgen eindelijk ! lol

Dit bericht is gewijzigd door Hondalover19 op 15-6-2006 om 21:05 uur.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved