Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
33853 Pingu 16-12-2005 14:11 Pro Forum 91207 47

Topicpost
Gepost door: Pingu Gepost op: 16-12-2005 14:11
YZ-125 cil op nsr50 blok

Hoi,
Ik kreeg pas van de postbode na lang wachten mijn zelfgekochte sinterklaaskadeau'tje...
Een vrij oude yz-125 cilinder. Deze wil ik op een nsr50 blok zien te krijgen, met de bedoeling zo veel mogelijk power uit dat blok te krijgen. Nu een aantal vragen;
De timing van de cilinder is ERG hoog, ik weet de deckheight niet, maar kom met wat gokwerk op 206 voor de uitlaat, en 133 voor de spoelers. Aangezien een cil uit begin jaren '80 is, was ik van plan om de timing maar ongeveer zo te houden.
Toen ben ik even gaan rekenen met m'n std. slag, en bleek de blowdown alleen maar groter te worden (vrij logisch uiteraard). Met wat gepuzzel kwam ik met deze poorten zo op 3 timingen.
- Deck zo laten; 185 80,5
- Deck afdraaien; 205 113
- Deck nog verder afdraaien 211.6 126

De laatste 2 lijken mij het beste in de buurt komen. Bij de 2e komt de uitlaattiming in de buurt van std, en bij de 3e wat hoger, maar met een nettere blowdown.

Graag jullie mening hierover?

Daarnaast de te gebruiken drijfstang. Ik heb hier nog niet al te veel rekenwerk aan besteed, maar zo lang mogelijk leek mij het beste, aangezien de slag std 50 was, en nu 41.4 wordt. Verder is het pen 16. Zou het mogelijk zijn om een drijfstang van een 125 te plaatsen in m'n krukas, of verschilt de dikte hiervan? Zo ja, hoe zit het met mb8?
In dat laatste geval, in het mogelijk busjes te draaien en die in de zuiger te persen om het penverschil (16 en 14) op te vangen.

De plaatsing:
De tapeinden staan erg ver uitelkaar. Het leek mij dus het makkelijkste om een tussen plaat te maken, die op de originele nsr gaten vastgebout wordt, en dus de cilnder aan de onder kant af te vrezen, net als het carter. Hoe kan ik dit het beste doen? Mij leek het met de cnc freesbank, aangezien je dan altijd een haaks vlak krijg, in tegenstelling tot conventioneel draaien of frezen.
Voor de bovenkant van de cil dacht wel aan afdraaien, aangezien de haaksheid daar een stuk minder precies komt.

Ook zit er nog een voorloper van de powervalve op. Deze klep loopt niet geheel gelijk met de cilinder wand, maar er zit een spleetje tussen de zuiger en cil. Lijkt mij het beste om deze maar gewoon vast te zetten op de maximale doorlaat?



Hier de vergelijking met lengtes.
De voet van de yz cil is 18mm, totale lengte is 97,6mm.
MBX cil is 71,3 , ben van 70,3 uitgegaan aangezien het nsr blok is (drijfstang mm korter).
Zo kom je dus op een verschl van 27,6mm. Met de bovenkant van de cil afdraaien naar een goede timing mag er afhankelijk van de timing (205 of 211 graden) 2 of 3 mm vanaf. De penhoogte tussen de zuigers verschilde ook nog 4mm. Zo zit je dus op een verschil van 20,6mm.
De voet van de yz cil is 18mm dik. Ik heb geen id hoeveel hiervan moet blijven staan, en er moet ook nog een tussenplaat komen. Ik ben even voor 5mm p/s uitgegaan, dus mag er nog 8 mm af. Zo kom je dus op 12,6 mm. Er kan vast nog wel iets van het carter af, dus voor het gemak 12mm. Oftewel, de komende drijfstang moet minstens 12mm langer zijn
Van het weekend krijg ik als het goed is een tabel van pro-x, en kan ik dus naar de oplossing gaan zoeken. Wordt iig moeilijker dan ik gedacht had, maar daar is het ook een project voor natuurlijk.

Dit bericht is gewijzigd door Nick op 26-3-2006 om 17:55 uur.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved