Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
32873 | Ollie | 27-10-2005 13:28 | Main Forum | 16770 | 47 |
Topicpost | |
Gepost door: Ollie | Gepost op: 27-10-2005 13:28 |
Okee, eindelijk heb ik dan ook een kenteken voor mijn Duitse Cb50, kan ik eindelijk legaal de weg op Ben hier best wel blij en ik was bij de het RDW keuringsstation de eerste die een bromfiets liet keuren. Nu zijn er nogal wat mensen die zich afvragen hoe ze hun brommer nou moeten keuren/hoe zij een kenteken kunnen krijgen als zij geen brommer met type goedkeuring hebben. Dit zal ik in dit topic even uitleggen... Okee, wat heb je nodig? -Geldig Nederlands paspoort -Recent uitreksel van het bevolkingsregister -Papieren -Uiteraard een brommer, zonder goedkeuring! -Recent uitreksel van het bevolkingsregister: Deze kun je bij het gemeentehuis opvragen bij de afdeling burgerzaken, kost je wel weer 6,20 euro, maar ja dan heb je ook wat, een a4'tje met je naam en woonplaats erop Deze moet je verplicht bij je hebben, alsmede je paspoort. -Papieren Okee, wat wordt verstaan onder papieren? Alleen een handleiding is niet voldoende, het originele betriebsurlaubnis (voor duitse brommers) is voldoende, maar een aankoopsnota met daarop frame/VIN-nummer en het bouwjaar vd. brommer wordt ook geaccepteerd. Een oud verzekeringsbewijs of een handleiding van de brommer oid. voldoet dus niet, heb je helemaal geen papieren bij je in Nederland niet goedgekeurde brommer, dan kun je die vaak opvragen bij de fabrikant (Honda Nederland kan het zo voor je opzoeken) Okee, nu je deze documentatie hebt kun je met de brommer naar het keuringsstation van de RDW. Zorg dat je brommer technisch in orde is en echt niet harder dan 45km/h loopt!! Bij mij werd er gecontroleerd op snelheid, verlichting, VIN/framenummer, gewicht en uiteraard de papierhandel Snelheid wordt gecontroleerd dmv. van een zg. Dynorun, dit is geen rollerbank zoals de politie ze gebruikt waar het vermogen gemeten wordt (in kw's), maar een rollerbank die gewoon je snelheid controleerd, dit is zeer exact, mijn brommer reed op mijn teller 45, de bank gaf 41 aan. Verder zullen ze 'm niet mogen afkeuren op uitstoot, dus don't worry als je 4takter (of 2takter natuurlijk) enorm rookt, geluidsmeting werd bij mij ook niet gedaan, waarschijnlijk omdat ze dachten dat het mijn decibellen wel snor zat. Maar een decibel meting wordt gebruikelijk wel gedaan lijkt mij. Maak je verder geen zorgen over de (eventuele) hoeveelheid roest op je brommer, dat maakt geen zak uit, hoe rot je frame ook is maakt ook niets uit, daar kijken ze verder niet naar ... Ook wordt het gewicht van je brommer nog gemeten, puur om geld te vangen (deze meting kost nog eens 17,50) want de weegschaal gaf hetzelfde gewicht aan als in het boekje stond, zoals ik dus ook al van tevoren zei tegen de keurmeester, maar toch mocht ik mooi die 17,50 op tafel leggen... Okee, mocht je nu ook denken van ik wil een kenteken op mijn niet goedgekeurde brom (en dus legaal rijden ) dan moet je nog ff rekening houden met de kosten, want die zijn vrij hoog... -Keuring zelf: 107 euro -Tenaamstelling: 10 euro -Extra kosten weging: 17,50 euro -Recent uittreksel bevolkingsregister: 6,20 euro -Event. Nederlands paspoort, mocht je die niet hebben: 80 euro Dan moet je nog een plaat laten drukken, kost je zo'n 15 euri, ff doorgeven aan je verzekering en je kunt legaal blazen Ik hoop dat ik sommigen hiermee wat opweg geholpen heb, lijkt iig ee nuttig topic, gezien hier nog maar weinig over bekend was... |