Brommerforum.nl - Print: Topic

Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
32070 SuperMotard 19-9-2005 18:36 Main Forum 4323 34

Topicpost
Gepost door: SuperMotard Gepost op: 19-9-2005 18:36
Ik ben dus vrij actief geweest met brommers, heb veel boetes gehad.Waarvan 3 dik boven de 2 kw..
Nu heb ik dus van de laatste 2 kw boete niks ontvangen, maar nu dus na 1,5 jaar krijg ik een dagvaarding omdat ik dus op 2 maart 2004 ben gepakt en ben meegenomen naar het politie bureau.Hier is gelukkig mijn brommer alleen op de roller geweest en is niks nagekeken kwa cill inhoud of wat dan ook.Dus er is niet vastgesteld dat ik op een motor heb gereden.

Maar nu las ik pas geleden dat er ook een verjaringstermijn is, ik ben zelf nog 17 en dit is een lichteverkeersovertreding dus volgens mij val ik niet onder het straf recht.

En in het wetboek staat :

Artikel 68 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer voorziet dat de strafvordering ingevolge een overtreding op het verkeersreglement verjaart door verloop van één jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan.
Dit betekent dat, wanneer de verjaring er is, u niet meer veroordeeld kan worden voor de overtreding in kwestie.

Maar de verjaring kan "gestuit" worden door een daad van onderzoek of van vervolging die binnen die termijn van één jaar werd gesteld.
In dat geval begint een nieuwe termijn van één jaar te lopen. Zo kan de verjaringstermijn dus verlengd worden, maar hij mag in het totaal nooit meer dan twee jaar bedragen.

Daden die de verjaring stuiten zijn alle daden die tot de uitoefening van de openbare rechtsvordering behoren en tot doel hebben de overtreding op te sporen, te bewijzen, in staat van wijzen te brengen, kortom te beteugelen.*

Enkele voorbeelden van daden waardoor de verjaring wordt gestuit :

het versturen van een afschrift van het proces-verbaal of van een "vragenlijst" aan de betrokken bestuurder ;
het terugsturen aan het Parket, door een rijkswachtofficier, van bedoelde vragenlijst ingevuld door de belanghebbende ;
het kantschrift door de Procureur des Konings verstuurd aan het Gemeentebestuur, teneinde het "inlichtingenbulletin" van de betichte op te vragen ;
het onderzoek dat naar aanleiding van een verkeersongeval ingesteld wordt door een onderofficier van de rijkswacht.
Daarentegen werd geoordeeld dat de verjaring niet wordt gestuit door :

het voorstel tot minnelijke schikking dat door het Openbaar Ministerie aan de betrokkene wordt gezonden ;
een onderzoeks- of vervolgingsdaad uitgaande van een daartoe niet bevoegde overheid, bijvoorbeeld het verzenden, door de hoofdgriffier van de Politierechtbank, van het dossier aan de Procureur des Konings, of het opmaken van een uittreksel uit het strafregister door het hoofd van het centraal strafregister.

Wat kan ik hiermee, iemand ervaring.

Ik moet woensdag naar de kantonrechter, dus graag snel antwoord.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved