Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
3162 Martijn 10-3-02?02:21 Main Forum 5340 61

Topicpost
Gepost door: Martijn Gepost op: 10-3-02?02:21
ok je moet heel goed opletten in dit topic, want et is ingewikkeld...

ik heb het er ook al met nick over gehad en in theorie zou het moeten kunnen.

In lucht zit 20% zuurstof, de rest bestaat uit stikstof enzo...

Voor verbranding van benzine heb je alleen zuurstof nodig.

Als je nou pure zuurstof had, en dit in je carb zou kunnen krijgen, en je benzine verhouding goed aanpast, dan zou je dus 100% zuurstof(mengsel) in je cilinder krijgen.

Dus heb je dan 5x meer mengsel in je cilinder.
DIt staat dus gewoon vast.

Uit je normale mengsel haal je een bepaalde hoeveelheid energie.
Als de verbranding goed zou verlopen, haal je dus met het nieuwe mengsel 5x meer energie uit je cilinder.
Er zijn volgens mij geen factoren waarom er niet 5x zoveel energie vrijkomt.

Doordat er meer mengsel ontbrandt ontstaat er dus ook heeel veel meer warmte.
Hier door kan je mengsel vroegtijdig ontbranden, zogenaamd pingelen.
En je onderdelen smelten, maar je moet er vanuit gaan dat je materiaal er tegen kan.

stel je nu een dieselmotor voor.
Deze motor zuigt alleen lucht aan.
In de cilinder wordt dit zo gecomprimeerd (compverhouding 20:1) dat de temperatuur oploopt naar 600 graden.
Op het juiste moment wordt dan diesel ingespoten, wat spontaan ontbrand.

Als de motor nou in plaats van lucht die zuurstof aanzuigt, en er (hele hoop) benzine geïnjecteerd wordt, heb je dus 5x zoveel energie met de zelfde cilinderinhoud.

Het is niet zo als bij het vergroten van de cilinderinhoud.
Bij 100cc en 200cc heeft de 200cc niet 2x zoveel kracht als de 100cc..
Er ontstaat nl meer warmte bij de 200cc, waardoor er meer gekoeld moet worden, (motor heeft een arbeidstemp. van ongeveer 80 graden, net als bij een mens 37 graden)
Door de koeling verlies je veel energie.
Bij de dieselmotor zit je volgens mij niet aan zon arbeidstemperatuur omdat die niet kan pingelen.

Als je die pure zuurstof ook nog eens zou comprimeren voordat het aangezogen wordt (supercharger) en nog es zou koelen zodat de dichtheid van de zuurstof groter wordt (intercooler), haal je helemaal veel kracht uit je blok...

afgezien van een aantal feiten, zoals dat je geen pure zuurstof hebt, en dat je motor smelt bij dit soort dingen, zou het kunne werken toch??

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved