Brommerforum.nl - Print: Topic

Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
31283 Luc 11-8-2005 20:59 Technical Forum 3758 51

Topicpost
Gepost door: Luc Gepost op: 11-8-2005 20:59
Allereerst wil ik enkele dingen vermelden;
ik heb géén zin in een langdradigkuttopic, met 3kwart loze antwoorden, dus geen geblaat..(daarvoor heb ik al veelsteveel moeite gedaan voor het typen..)
Daarbij, denk eens goed na over de mogelijkheden die ik heb gegeven, en geef dan pas antwoorden.
ik weet het, het is een hele lap tekst maar toch..

Enkele achterophangen, voorophangen, stuurhuizen, stuurasjes, benzine/olietankjes, slangen, remleidingen, veren later........

Nou, zoals de meesten onderhand alwel weer weten, heb ik dus een buggy gebouwd.
zie profiel voor links naar foto's

Magoed, ik heb dus een Yamaha XT550 blok eronder liggen;
1 cilinder, en enkel kickstart, electrische start zit er niet op
Nou heb ik al verschillende manieren gebouwd, om hem aan te kicken maar dat werkt geen van alle. (blok zit helemaal in de rolkooi, dus directe kickstarter gaat niet)
Op de foto's staat volgens mij nog wel één van de manieren die ik heb geprobeerd, om het je in te kunnen beelden.

Aanlopen gaat wel, maar neit als je ergens in je eente op een zandpad staat...

Oftewel, nu wil ik iets zien te fabriceren, om er een startmotor op te maken. Een startmotor is voor elke optie sterk genoeg, dus dat zit wel goed. (aldus, de autosloperij) Nu had ik zelf enkele opties bedacht;

1
- Tandwiel op de startmotor maken, een bok achterop de buggy. Zodat je de achteras van de grond kunt liften, en dan de startmotor met een scharnierpunt op de ketting kunt zetten, rond laten draaien, en eraf halen(startmotor mag nóóit meedraaien tijdens rijden)

2
- Onder de carterkap, bij de kickstarter enige onderdeeltjes weghalen/bewerken zodat het kickstarterasje volledig rond kan draaien, en daar de startmotor op maken..

3
- Nog wel de meest gewaagde optie. Een oude carterkap nemen (die ik nog heb liggen). Daar bovenin een gat frezen/slijpen/beunen en zodat daar een tandwiel op het koppelingshuis gezet kan worden, en die aan laten drijven door de startmotor.

4
- Startmotor op het vtw asje maken, eigenlijk zelfde principe als de eerste manier; maar dit kan beter gaan omdat de startmotor dan veel minder kracht nodig heeft...

Zo, dit is eigenlijk alles wat ik wel heb kunnen bedenken, en já, ik heb er alláng genoeg over nagedacht. En ben dus ook wel tot enkele nadelen gekomen;
- Een algemeen nadeel is dat je altijd met een accu en startmotor moet werken, extra gewicht; kan alleen maar kapot; en het risico dat je accu leeg raakt is er ook nog..
- Bij manier 2, het kickstarterasje is niet gelagerd, kans op uitlebberen van de gasten..
- Voor manier 3 zal het erg moeilijk zijn om alles goed uit te lijnen en klokken e.d maar dat moet wel te doen zijn..
- Bij 1 en 4 zit je altijd met die optrapbok te leuren, hoewel die ook gewoon vast met een scharnierpunt op de buggy gemaakt kan worden, makkelijk uitklapbaar dus..
Startmotor op vliegwiel gaat trouwens ook niet, vliegwiel is oliegekoeld, en de spoelen zitten in het carterdeksel, en het vliegwiel draait daaromheen..

Ik wil ook nog ff vermelden, dat ik voorlopigGEEN ander blok ga kopen, dus daar wil ik aub niets over horen

edit; 1 manier bijgegeven..

Dit bericht is gewijzigd door Luc op 11-8-2005 om 21:04 uur.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved