Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
30090 Sjoerd. 14-6-2005 9:08 Uiterlijk Forum 15061 116

Topicpost
Gepost door: Sjoerd. Gepost op: 14-6-2005 9:08
Oke, eindelijk weer een update van het kawa projectje J

Ik zet hier alles maar op volgorde van dag naar dag, als er de ene keer staat: hier kan ik niet aankomen en daarna staat er: ondertussen … gevonden, dan komt dat door de volgorde van zoeken, vragen en vinden.

Voordat je hier iets een project mag noemen moet je minimaal 2 schijfremmen en een watergekoeld blok hebben. Dit heb ik dan ook geprobeerd. Het laatste lukte niet, het AR125LC blok kon niet in lijn gebracht worden met het achterwiel. Jammer, maar ook maar goed, dit liep zo ontiegelijk hard, zeker 140 150 km/u. Niet echt iets voor dagelijks gebruik dus. Bovendien zou het zonde zijn als de ‘’blauwe vrienden ‘’ het zelf zouden houden.

Het streetfighter project ligt voorlopig stil. Ik had deze complete kawa als donor gekocht, maar ik kon het niet aanzien en ben er toen mee begonnen. Helaas had ik te dure onderdelen nodig en moest ik die dus gebruiken van deze brommer. Bovendien waren er nog wat andere nare probleempjes, zoals afgebroken koppelingshevels(op blok) en andere dingen.

Tijd dus om de blauwe kawa aan te pakken, opnieuw na zijn goede beurt. Over de lak valt niet te twisten, ik heb er nog geen seconde spyt van gehad. Alleen op de voorvelg paar kleine plekjes, komt door steenslag. Bovendien laat de lak op sommige achterkapjes net niet los, zoiets moet je ook eigenlijk voorbehandelen.

Het eerste probleem was die veer. Dit was m’n 3e al, en ik werd het een beetje zat, was ook niet bepaald een goedkoop onderdeel. Toen heb ik een veer van een Aprilia SR ( ja, scooter ) pas gemaakt, dit ging beter, maar met 2 man was het niks. Bovendien kregen die voorvork keeringen nogal wat te verduren van al die stoppies en wheelies.

Dit veerprobleem los ik gewoon op door mijn voorvork te reviseren. De achterveer krijgt waarschijnlijk een Honda veer, MTX oid. Aangezien ik nogal wat onderdelen heb, steek ik meteen een nieuwere achterbrug, deze heeft ook weer het mooie grijze kleurtje, wat toch niet zo lelijk staat bij een blauw/zwarte brommer.



Er moet nog wel een ophoogstukje tussen uiteraard, zeker zo’n 10 á 12 cm.

Dan was er ook nog de verlichting. Eerst deed mn achterlicht het op mn accu (12v) en dat brandde best fel. Ook had ik mijn toeter aangesloten op knipperlichtschakelaar, leuk effect zo met die pauzes er tussen. Neutrallampje brandde ook weer, op kontakt, net dus als mn achterlicht, toeter en dashboard verlichting. Maar dat stopte ook op een dag en kwam ook niet helemaal meer goed. Tijd dus om de verlichting eens goed aan te pakken, en om zoveel mogelijk snufjes erop te maken.

Het ergste van allemaal nog: het blok. Het loopt als een treintje, zeker nu die cilinder flink bijgewerkt is. Maar de carburateur lekte, uitlaatpakking enz waren ook niet meer goed, dus heel het blok flink onder de rotzooi. Ik had ook even geen luchtfilter meer, ik had sproeier 120 in die 14mm, en dan zonder luchtfilter, dat liep als een zonnetje, maar zodra je maar een powerfiltertje plaatse was het klaar, vooral dus in hoge toeren.
Die 20 MM TKD was helemaal een ramp. Mijn spruitstuk moest wel lekken, ook klopte het niet helemaal. Het was één recht buisje dwars op je inlaat, dus de ingekomen lucht en benzine kon niet groter worden. Polijsten hielp ook niet veel. Tijd dus voor een 18 MM opschuif met ori 18 MM spruitstuk. Laat ik die gelukkig een 18 MM spruitstuk van Fast Arrow hebben, speciaal gemaakt voor kawasaki.



Tijd dus voor een grondige update aan het blok. J Gelukkig heb ik nog nooit iets te maken gehad met ‘’ lekke krukaskeringen’’ of ander geneuzel in het blok, hoop dat het deze keer ook niet is. Zal het blok iig nakijken en waar nodig is nieuwe lagers steken.

Dan de cilinder nog. Ik rijd nu rond met een 39.0 mm, deze heeft bovenin ook een slijtrandje, en tikt als een gek boven de 80. In deze cilinder is vanuit de inlaatschacht naar de voorste spoelpoorten geboord (8mm) en er is een bootspoortje aangebracht van 6mm. Deze krijgt dus veel meer benzine. Daarom ook uiteraard de uitlaatpoort verbreed, exacte maten zal ik nog toevoegen, was niet veel meer dan de originele aantal % van de boring. De oude cilinder, minder krachtig maar op top bijna net zo goed, zag er minder uit. Hij had een warmlooprandje net onder de spoelpoorten en een plekje net onder de inlaat. Waarschijnlijk vuil van met zonder filter rijden. Tijd dus om eerst te slijpen en te honen. Deze gaat van 39.5 naar 40 mm. De cilinder moet daarna ook nog flink bijgewerkt worden, dit laat ik waarschijnlijk dus over aan John Huijben, van het forum, ookwel bekent van het ‘’ Project MT8 ‘’. Poortmapje is opzich best netjes, er zitten geen nare randjes in en de uitlaatpoort loopt van zichzelf al netjes ovaal, ook in de hoeken. Vandaar dat de Kawa’tjes van eigen al origineel 75 lopen. Dit heb ik trouwens zelf nooit ervaren.

Ondertussen doe je wat meer ervaring op, vooral van gasten van 25-30 die indertijd ook een kawasaki hadden. Mensen overdrijven echt over hoe snel hun brommer loopt/liep K
Zo kom je er ook achter dat als je toen een nieuwe AR50 had gekocht, je kon kiezen uit de meest voorkomende ronde koplamp, maar ook uit de ‘’AR125lc’’ koplamp en kap. Deze laatste is vooral te vergelijken met de MBX lampen en kapjes.
Oplichten met brommers kwam toen dus ook al voor, een van hen vertelde dat een koper van zijn 2 jaar oude MBX80 Rothmans bij een proefrit er al van door ging –zonder te betalen uiteraard. 2 jaar oude MBX K Zonde. Gelukkig heeft zo iemand nog wel goede tips, vooral voor onderdelen en ook welke andere onderdelen je kunt gebruiken.

Over de bekende Authisa cilinders ( de 93/100 CC ) is schijnbaar niet iedereen zo te spreken.
Van de 4 man vertelde 3 dat het met de Authisa niet altijd alles was. Zij kochten gewoon een Import, waarvan de zuigers toen ook nog los te koop waren bij de brommerzaak. Dit is nu niet meer een geval, net zoals er met de laatste Authisa gebeurde die ik tegenkwam zonder zuiger: door midden slijpen en bij het oud ijzer. Vooral die zuigers, van de Authisa waren niet al te best, ze liepen voortdurend warm. Een van de jongens, nu nog in bezit van een compleet 80 blok met cilinder zuiger en kop, 50 snel (waarmee hij toch zo’n goede 100 km/u boekt ) en een 100 imi, vertelde mij dat de 80 nog altijd de allerbeste cilinder was die er ooit verkrijgbaar is geweest. Hij reed met 80 cc, 18mm en een 80 uitlaatje, pas gemaakt van een Honda, zo’n dikke 130 km/u. Met de 100 Immi en een 24 mm reed hij zo’n 105/110. Vooral dit is een cilinder die het van de lage toeren moet hebben. Wil je dus gewoon een krachtigere cilinder voor je AR50, bestel dan een 100 import en laat deze even afwerken. Een uitlaat zul je toch bijna altijd pas moeten maken, het beste lijkt hiervan een 110 van Homoet.

Ook aan een carburateur komen lijkt dus niet zo makkelijk als het is. Voor de spruitstukjes betaal je zo’n 16 €. Voor een 18 mm Opschuif, die ik graag wou, zul je toch moeten zoeken naar een originele MT/MB 8 carburateur, Keihin dus. Alhoewel ik nu weer even twijfel, waren die 2-bouts of opschuif? Ook Yamaha RD80 hadden origineel 18 mm op hun 80’s. Voor zo’n carburateur betaal je ook al snel 75€. Waarom uberhaupt een 18 mm? Omdat dit gewoon de best af te stellen carburateurs zijn om 50 en 70 cc. Mij werd aangeraden om met de 14 te blijven rijden, ik doe dit echter niet. 1 x heb ik die 20 mm met mn eigen spruitsuk aan de gang gekregen, dit trok zo lekker hard, dat ik gewoon weer een andere moet hebben.
Gertjan van het forum raadde mij nog een aan rubberen spruitstuk van een Honda te nemen, omdat dit ook makkelijk pas kan worden gemaakt. Hij had dit ook gedaan, maar dan met een 26mm INSCHUIF carburateur. Tijd dus om het hart tot hart op te meten van een MT/NSR spruitstuk. Misschien dat zo aan iets beters kan komen om straks op die 50 cc te zetten.

Goed, bij zo’n cilinder en carburateur hoort ook wat ander pretspul.

Zo kwam ik dus aan een Techno voor NSR met Malossi demper, wat overgens dezelfde is als een Techno demper.. Deze was in roest staat maar verder nog goed. Opgeschuurd, ontkoold, met Co2 een ophangpuntje gelast, wat koperen ringen tussen de flens, het tailpijpje recht maken en voila: het paste. Stond niet helemaal geweldig, en ik bedenk me nu wel 2 x voordat ik met 50 over een drempeltje vlieg.

Het probleem bij deze uitlaat was wel dat hij hoogtoerig was, en de cilinder laagtoerig. Tegen de 6-7k had hij dus een dip, en in zn 5e en 6e hield hij hem echt tegen bij de 8.5k. De cilinder moet dus maar aangepast worden aan de uitlaat. Dit gaat hopelijk wel lukken.

Vandaag gevraagd hoe het met mijn cilinder zit, die ik wou laten honen. Er is geen zuiger meer voor te vinden. Ik moest dus 40.0 hebben, deze is schijnbaar niet meer verkrijgbaar. Ik dus meteen kijken op internet, waarschijnlijk heeft VDH Parts nog wel iets. Laat ik toevallig zien dat ze ook carburateurs verkopen, enja, warempel: 18 MM Mikuni Opschuif J. Voor een mooi prijsje van 45 €. Vind ik niet zoveel voor een 18 Opschuif.

De cilinder kon dus wel gehoond en geslepen worden, maar er was geen zuiger. Als VDH Parts nu niets heeft, bel ik eerst de Leertouwer, en daarna nog wat zaakjes in Brabant enzo.

Ondertussen ook nog mn nieuwe verzekering binnen gehad. Ik heb nog niets laten schouwen oid, gewoon een nieuw plaatje. Geldig tot december 2006

Wat ook vandaag gelukt is, is het plaatsen van de 20 mm. Sproeiertje 97 erin, geen luchtfilter en jawel, het liep.Maar het was niet zo fel als die 14. Met die carb trok ik in z’n 1 autowheelies, maar met die 20 lukt dat echt niet. Nog iets beter afstellen dus. Wel rijd ik nu met tegenwind al 72, hele verbetering tegenover 62. Toch pakte hij m nog niet goed op. Daarom heb ik ook ineens de ontsteking vervroegd. Dit hielp al, en die dip bij 6k komt hij ook al beter over. Bovendien nog wat nieuw spul gehaald vandaag.Remvoering voor achteren, dashboardlampjes, Hebo filtertje, 2 takt olie, nog wat kleine rotzooi.

20-4
Ik heb een 18 mm opschuif besteld bij een zaakje in Dirksland.
Verder heb ik bij aprilia rs50 girl een zuiger besteld, die achteraf 39.5 bleek ipv 40.0 Het artikelnummer klopte, maar de zuiger blijkbaar niet. Ik houd m toch, voor de 39 waar ik nu mee rijd. Iig, Marianne, bedankt voor het pakketje! J


22-6
Ten eerste bestaat de lak uit 2 kleuren. Voor de velgen en de kappen werd een mengsel gemaakt van Mercedes grijs en Ford blauw. Niet de trekkerkleur he :P.. Eerst na alles te hebben gereinigd en uitgepoetst werd er nopg wat geschuurd en vervolgens de lak aangebracht. We begonnen met een grondlak zwart. Daarna werd de echte metallic kleur aangebracht gevold door een laagje blanke lak.

23-6
De tank werd volledig ( met pijn in mn hart) ontstickerd. Heel jammer, was de allerlaatste paint maar toch.. Het werd eerst verhit en vervolgens met een soort gum op de boormachine eraf gegumd. Daarna werd heel de tank met korrel 320. Daarna werden wat kleine deukjes geplamuurd,( een keer of 3 ) en nogmaals geschuurd met 400. Daarna ging er een laagje grondlak over, en vervolgens weer geschuurd met 320 en toen 500.

23-6
Het frame werd grondig geschuurd met korrel 320. Het was de bedoeling het alleen maar glad te maken. Maar op sommige plaatsen heb ik het kaal geschuurd ivm roest. Daarna werden de binnenpoten afgeplakt en alles in de primer gezet. Toen weer in de grondlak, en toen in zwart metallic. De zwarte kleur was van een Nissan X-Trail jeep. Heel mooi kleurtje. Weer even afgewerkt met blanke lak en voila!

25-6
Ondertussen heb ik thuis de kabelboom opnieuw getaped.

25-6
Nieuw voorbandje gehaald. Kenda 80-90-18''

27-6
Uitlaat gemaakt. Bocht+expansie van de Immi, dan een buisje met 18 mm doorsnee. Demper eraf geslepen en daarmee een tussenschot. Toen buisje op dat tuitje gelast + aan het 3 punts bevestigings tuitje. Daar de Gainelli op, beetje hittebestendige lak erover, heel et uitlaatje en.. Blazen maar!

7-7
Vandaag heeft men neef de stickers binnengebracht. De letters zijn wit, ditmaal blanke achtergrond.

8-7
Gele stickers laten maken voor vrspatbord, met daarop AR80 Helemaal voorop zag je nog wat plamuur dus maar een heel mooi ( ) Hebo stickertje erop.

9-7
Carters + uitlaat + cil netjes matzwart hittebestendig gespoten

@ BlackIce4: Ik ga nie op een zwart mee blauwe brommer rode remklauw maken... die combinatie kan dus egt nie he

9-7 Iris ketting zooi gehaald
Maandag tandwiel 14 voorop ff halen, das egt beter dan 13.
Ik reed trouwes brug af wel 83 km/u..... Val niet tegen voor een trekvertanding..

Owkee volgende is gebeurt:

2 Donorblokken gehaal gratis en voo nix
Gepolijst carterkapje
20 MM Mikuni Carburateur

21-10-2005

Blok 1:

50 CC, 14 MM, Orginele uitlaat, powerfilter en 13 voor.

Blok 2:

50 CC Tuned: uitlaatpoort verbreed, kop flink afgevlakt.
20 MM Mikuni TKD zelfgemaakt spruitstuk, sproeier 120 en Powerfilter. Berekende en zelfgemaakte uitlaat inc Gainelli demper (Of Leovincie, nog even kijken )

Blok 3:

100 CC Authisa, AR80 A kop, zelfgemaakt spruitstuk 2 bout + 26 MM Mikuni.


FOTO'S! ! ! ! !



















EINDRESULTAAT ( de uitlaat nog nie gespoten




Nou komt het motorische ook nog even aan te pas.

15-12-2005
Afgelope week gekeken naar een 100 Authisa met diameter 53.5mm ex slijpen en honen.
Ook een 80 kop gevonden.
maar waar nu een zuiger?

4-1-06
VHS gebeld. Moet mn blok meenemen, een zuiger met diameter 55mm kost ongeveer 85€, 80 pet afdraaien en vlakken kost 15€

12-1-06
Vanmiddag een Metrakit voor een RS50 uit 96 gezien,maar hij was pas voor een 2003, dus paste niet meer op die 96. Met mooie bruine/gele blokjes demper

Die is dus nou mooi voor mij, deze week maar even pas maken.



18-1-06
2 puchblokken gekocht tussendoor Met hogedruk kop en netjes afgewerkt

21-1-06
26 MM Mikuni carb binnen voor ar, nu zelf nog een spruitstuk maken denk ik.

Achterlich inmiddels op accu, net als dashbord verlichting en neutrallampje en toeter (6v)

TNT remblokken setje gekcoht, rood, zit er ook op, wel bruud opzich.

21-1-06
Wachten op mijn MBX/NSR 2 zuigerige remklauw! En op NSR Cockpit, even zoeken naar een goede temp meter sensor..


Ik hou jullie op de hoogte



Dit bericht is gewijzigd door AR50Gast op 22-1-2006 om 12:03 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Sjoerd. op 24-3-2006 om 20:13 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Sjoerd. op 30-4-2006 om 19:53 uur.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved