Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
29051 | Razor | 7-5-2005 0:33 | Elektronica Forum | 815 | 3 |
Topicpost | |
Gepost door: Razor | Gepost op: 7-5-2005 0:33 |
Ik heb een Rieju rr met 12V wisselstroom (zonder accu). Ik heb al een keer een gelijkrichter gemaakt.Dus waar nodig is zou ik gelijkstroom kunnen krijgen (12V) Maar nu mijn vraag: Ik wil een achterlicht maken met allemaal ledjes. In een vierkant of ander vorm ofzo. Die moet ik dan denk ik allemaal in parallell zetten omdat ze dan allemaal 12V krijgen. Sowieso moet ik dan denk ik die gelijkrichter er tussenin bouwen omdat ledjes alleen gelijkstroom kunnen krijgen. Maar nu wil ik ook mijn remlicht (bovenste rij van dat vierkant met ledjes moet dat worden) in het achterlicht verwerken. En ook verticaal nog paar ledjes (oranje) dat moeten mijn knipperlichten worden. Is dit mogelijk? Kan dit allemaal op 1 gelijkrichter of moet ik 3 of zelfs 4 apparte doen (achterlicht, remlicht, knipperlichten 2x)? M'n achterlicht bolletje zitten 2 draadjes in, als ik dus rem gaat er dus een 2e draadje bij branden voor extra fel rood licht, het teken dat je dus remt. Aan de achterkant zie je 3 draadjes, 2 als + en dan het ijzeren plaatje als gezamenlijke - (correct me if i'm wrong!) Ik moet dan zeker rekening houden met het aantal ledjes, of kan je dat compenseren met een weerstandje? Zouden jullie mij aub op weg willen helpen want ik heb eigenlijk geen idee waar ik allemaal rekening mee moet houden en waar te beginnen? En ik heb ook wel eens gezien dat er doorzichtige ledjes zijn, die wel een kleur hebben (duo leds oid)? Kosten die veel? En heb je die ook in het oranje? Zoiet dus: Hier een beetje verduidelijking. En om het gemakkelijk te houden heb ik maar even dat relais zo gedaan. In werkelijkheid werkt het met 2 stroomkringen d8 ik maar alleen deze is van belang. Is eigenlijk een gewonen stroomkring alleen gaat ie af en toe aan en uit. Alleen kan je die wisselstroom die uit het relais gaat, en dat dus 't knipperlicht inwil nog door een gelijkrichter laten gaan zodat het gelijkstroom wordt? En klopt het schema dat ik een beetje heb getekent, voor me led achterlicht. Die diodes (tekens) stellen dus de LED's voor. Ik weet dat het niet goed is maar verbeter hem zelf of vertel me wat ik moet verbeteren. Want als ik een goed schema heb is het bouwen ervan in het echt een eitje. Graag reacties bijv over die tekening, dan verbeter ik dat of verbeter hem aub zelf met paint wat er nog fout aan is. |