Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
2295 Ali 28-11-01?01:07 Main Forum 1047 25

Topicpost
Gepost door: Ali Gepost op: 28-11-01?01:07
De meeste mensen maken een poortmap en halen deze uit de cilinder en leggen het netjes PLAT op tafel en gaan met een lineaal netjes alle maten op zitten meten. Allemaal leuk en aardig maar deze maten kloppen dus niet(hoogtes wel maar breedtes niet). Hier volgt even hoe het dus WEL moet. We willen dus de GROENE lijn berekenen en niet de ROZE lijn (die we allemaal netjes opgemeten hadden)



Voor iedereen die een GR heeft is het een eitje voortaan om dit uit te rekenen.

Een paar eisen die je moet weten of moet opmeten
-je moet R weten (mm)
-je moet de Q=breedte van de poort opmeten uit de poortmap (mm)

Nu is het een kwestie van invullen op je GR:
(360/((2*pie*R)/Q) (percies invullen zoals hier staat)
Nu heb je hoek Alfa gekregen Alfa is de hoek die de 2 BLAUWE lijnen met elkaar maken.
sin*0.5*Alfa=0.5P/R
0.5P=sin*0.5Alfa*R
0.5P*2
Nu heb je de werkelijke breedte (de lengte van de GROENE lijn)

FF als voorbeeld de breedte van de uitlaat poort van Jan's cilinder (FA 70cc voor NSR).
(360/((2*pie*22.5)/31)=78.94.....
sin0.5*78.94....=0.5P/22.5
0.5P=sin*0.5Alfa*22.5
=14.30.....
14.30*2=28.60559323

Een uitlaatpoort moet 2/3 van de boring zijn maar nu weet ik niet of dat 47.12mm (2/3 van een halve circelboog van de cil.) moet zijn of (2/3 van 45mm) In het laatste geval zou hij iets te breedt zijn maar in het eerste geval ietsie pietsie te smal.

Oja reken alles gewoon netjes door en ga tussendoor niet afronden om zoveel mogelijk verschillen te beperken.

Ik hoop dat veel mensen reageren want men is de laatste tijd nogal veel bezig met het zelf uitzoeken van tunen enz...

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved