Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
11023 | Icanus | 5-8-2003 16:18 | Main Forum | 4428 | 44 |
Topicpost | |
Gepost door: Icanus | Gepost op: 5-8-2003 16:18 |
Je ziet ze jaarlijks terugkeren: de betere motorrijders… Er kan hun niets overkomen, zittend op hun blinkende bolides onder een stralende (zomer)zon lappen ze alle veiligheidsvoorschriften aan hun laars. De betere motorrijder is gemakkelijk te herkennen aan zijn luchtige uitrusting: we zien zowel mannen als vrouwen in t-shirts, korte broeken en turnpantoffels op de motor zitten en van het gebruik van handschoenen hebben die figuren ook blijkbaar al geen kaas gegeten. Dat het op dat moment snikheet is vinden we slechts een flauw –ja, zelfs een niet ter zake doend- argument…maar ja, wij – en velen met ons – beschouwen onszelf nu eenmaal niet als onfeilbaar. Toegegeven, het kan soms allemaal heel verleidelijk zijn: onder een stralend blauwe hemel met de motor rijden en je door de rijwind laten afkoelen is nu eenmaal aantrekkelijk. Zelfs sommige politiemensen laten zich nog door die argumenten misleiden en worden maar al te vaak gewoon –zelfs tijdens hun diensturen- in hun hemdsmouwen op de motor gesignaleerd. Goe bezig! Jullie hebben een voorbeeldfunctie, dus kan dat eigenlijk niet. Hebben we meteen ook een boodschap aan de dames en heren politici: dit is naar ons gevoel wel een heel vrije interpretatie van de beloofde promotiecampagne voor het dragen van veilige motorkledij. Het wordt dus hoog tijd om wakker te worden, er is op dat vlak écht werk aan de winkel… Omdat we niet graag op de politieke wil tot initiatief wachten –hun wegen zijn soms wel erg ondoorgrondelijk en héél lang- hebben we beslist om "de betere motorrijder" maar te proberen overtuigen met drastische argumenten. We vinden het de hoogste tijd om iedereen te waarschuwen voor het gevaar waaraan velen zich elk jaar tijdens de zomermaanden blootstellen. De keerzijde van de medaille van het niet dragen van veilige motorkledij is namelijk dat je bij het minste ongeval of zelfs maar bij de kleinste valpartij ernstige verwondingen oploopt. Met alle gevolgen van dien. De meest gebruikte argumenten om het niet dragen van beschermende kledij te rechtvaardigen kennen we allemaal. Dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen, de afstand die je aflegt klein is, je hebt veel ervaring en je heus niet snel rijdt. Dat willen we allemaal grif geloven maar toch heeft de ervaring ons geleerd dat die beweringen niets waard zijn om je lijf en leden te beschermen. De drie volgende –jammer genoeg waar gebeurde- voorbeelden zullen duidelijk maken waarom we daar niet in geloven. We hebben er nog ettelijke andere, maar die zullen we jullie maar besparen. Wat volgt zou je reeds voldoende moeten overtuigen… Kort ritje? Wat betreft die korte afstand hebben we het volgende verhaal als illustratie: een koppel besluit om even enkele honderden meters met de motor af te leggen om snel wat te gaan eten. Ze hebben geen enkele vorm van beschermende kledij aan, maar dat stoort hen op dat moment niet. Net na hun vertrek slaat het noodlot toe: een wagen rijdt hen langs achter aan en plots is het drama compleet. De vrouw die achter op de motor zit loopt naast een enorm aantal diepe schaafwonden een ingewikkeld hoofdletsel op en moet een zware operatie ondergaan. Haar schedeldak dient daarbij verwijderd te worden. De bestuurder loopt tijdens de aanrijding verschillende breuken op en is van top tot teen bedekt met diepe snij- en schaafwonden en moet nu leven met het zelfverwijt dat hij beslist heeft om die korte rit onder de genoemde omstandigheden toch te maken. Ervaring Je mag je motor nog zo goed in de hand hebben, het feit dat ook andere mensen gebruik maken van de baan levert heel wat risico’s op. Voorbeelden zijn er daarvan genoeg. Bijvoorbeeld dat van een motorrijder die we persoonlijk goed kennen. De man heeft een jarenlange ervaring als motorrijder achter de rug, heeft tal van opleidingen gevolgd en rijdt regelmatig op verschillende circuits. Al deze ervaringen hebben hem niets gebaat. Hij werd door een auto gegrepen toen die plots een totaal onvoorzien manoeuvre maakte. Het gevolg was dat de motorrijder –ondanks zijn beschermende kledij- zowat elk bot in zijn lichaam heeft gebroken, ettelijke maanden werkonbekwaam is geweest en nu nog steeds dagelijks heel wat medicatie moet slikken om de pijn van zijn talrijke letsels te verzachten. We mogen er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd indien hij geen beschermende kledij had gedragen. Ze waren misschien nu nog bezig om de overblijfselen van het asfalt te schrapen... Lage snelheid Dat je zelf heel rustig rijdt zal je ook niet kunnen helpen als het mis gaat. Onderstaande foto toont een beeld van een motor die- rustig op het rechter rijvak rijdend- langs achter werd aangereden door een auto. Het beeld spreekt voor zich, maar wat er met de bestuurder gebeurde is minder gemakkelijk te verwerken. De man die de motor bestuurde kwam namelijk om het leven ten gevolge van de opgelopen verwondingen. Hij reed niet snel, hij reeds uiterst rechts op de rijweg, de zichtbaarheid was uitstekend en de verlichting van zijn motor werkte perfect. Toch hebben al die factoren ook hier niet mogen baten. Indien de man echter een degelijke rugbeschermer en een goede helm zou hebben gedragen, waren zijn overlevingskansen echter veel groter geweest. Sociale aspecten Een val of ongeval met een motor heeft, wanneer je niet afdoende beschermd de weg opgaat heel verstrekkende gevolgen. De stelling dat je daarmee enkel jezelf een slechte dienst bewijst kunnen we echt niet beamen en wel om de volgende redenen: De verwondingen die je oploopt zorgen voor meer werkonbekwaamheid dan strikt nodig. Het gevolg daarvan is dat je familieleden -hopelijk maar tijdelijk- het met een kleiner inkomen zullen moeten stellen terwijl de kosten om je te verzorgen beslist hoger zullen zijn dan indien je goed gekleed de weg was opgegaan. De ziektekosten lopen veel hoger op dan strikt nodig. Het gevolg daarvan is dat de verzekeringspremies hoog blijven voor zowel de autobestuurders als de motorrijders. Alle verzorgingskosten vragen belangrijke bijdragen van de ziekteverzekering en die kosten dragen we allen samen via de belastingen. Indien je werkloos wordt ten gevolge van een ongeval, draagt de gemeenschap daarvoor de kosten, hetgeen resulteert in hogere belastingen. Door jouw "onbezorgd" gedrag maak je slechte publiciteit voor het motorrijden op zich. Ernstige verwondingen werken niet echt motiverend bij niet motorrijders om ook met de motor te gaan rijden. HET NU VOLGENDE DEEL VAN DIT ARTIKEL BEVAT BEELDEN DIE ZEKER ALS ERG SCHOKKEND KUNNEN WORDEN ERVAREN, ZELFS VOOR MINDER GEVOELIGE LEZERS. INDIEN JE ER NIET ZEKER BENT DAT JE DE WAARHEID AANKUNT, SCHAKEL JE NU METEEN MAAR BETER DOOR NAAR DE OPLOSSINGEN DIE WE AAN HET EINDE VAN DIT ARTIKEL BIEDEN VOOR HET VEILIG RIJDEN ONDER WARME WEERSOMSTANDIGHEDEN. Helmen Een veilige helm is een recent en goedgekeurd exemplaar dat je perfect past. De kinriem moet goed aangespannen zijn en het vizier moet een heldere kijk op de weg toelaten. Oude helmen, die al heel wat meegemaakt hebben, niet gekeurde helmen, of niet passende helmen bieden weinig of zelfs helemaal geen passende bescherming voor je hoofd. Op onderstaande foto kan je zien welke gevolgen een onfortuinlijke motorrijder kan verwachten indien hij deze regels aan zijn laars lapt. Laarzen De ideale bescherming voor je benen en voeten zijn een paar stevige laarzen die zowel de voet, de enkel als het onderbeen beschermen. Er bestaan veel verschillende types, die speciaal voor hun gebruiksgebied ontwikkeld zijn dus is er altijd wel een laars te vinden die bij je past. Dat het warm kan worden in die laarzen weet iedereen, maar op de vraag of je het risico wilt lopen om bijvoorbeeld nooit meer te kunnen lopen moet je zelf maar antwoorden. Jullie hebben de vrije keuze… het onderstaande beeld zal je keuze gemakkelijk maken... Handschoenen Goede motorhandschoenen beschermen niet alleen de vingers en de hand zelf, maar ook de pols. Weet daarbij dat het een reflex is van een vallend persoon om zich met de hulp van zijn handen te proberen vrijwaren van verdere letsels. Indien die handen niet degelijk beschermd zijn door goede veiligheidskledij, dan zijn de gevolgen uiterst ernstig. Het begint bij het wegschaven van het vlees –mogelijks tot op het bot- op de handen, tot en met het beschadigen van pezen, bloedvaten aan de handen en de onderarm en zelfs het verlies van vingers is helemaal niet uitgesloten. Op het onderstaande beeld heeft de motorrijder nog geluk gehad: zijn hand oogt op het eerste gezicht ongeschonden. Van de rest van zijn onderarm is jammer genoeg niet hetzelfde te zeggen... Vesten en broeken Het gebruikte materiaal van de kledij is bestand tegen schuifpartijen en zal in de mate van het mogelijke ernstige letsels, zoals kasseibrand, voorkomen. Degelijk beschermende motorkledij is bovendien voorzien van een hele reeks protectoren. Op de schouders, rug, onderbenen en knieën dienen sterke, liefst CE-gekeurde protectoren te zitten die de meest kwetsbare delen van je benen en romp moeten vrijwaren van ernstige schade ten gevolge van een valpartij of ongeval. Misschien is een klein voorbeeldje hier op zijn plaats om het nut van dergelijke protectoren te bewijzen: toen ondergetekende enkele jaren geleden op een omloop door een andere piloot werd aangereden schoof hij ettelijke meters over het asfalt. De raceoverall beschermde mijn lichaam tegen schaafwonden, maar gelukkig had ik ook een rugbeschermer onder het pak zitten. Die heeft mijn ruggengraat beschermd want het leder van het pak was volledig doorgeschaafd ter hoogte van het rugpand en zelfs de rugbeschermer vertoonde zware schaafsporen. Ik mag er niet aan denken dat mijn rugwervels een dergelijke "behandeling" zouden moeten hebben doorstaan… Dat een dergelijke schuifpartij ook op de openbare weg kan voorkomen zal ieder weldenkend mens beslist met me eens zijn. Draag dus die degelijke, beschermende kledij te allen tijde, als je lijf en leden je lief zijn. Oplossingen Moeten we dan echt zweten als een varken aan het spit als de zon ongenadig op de wereld brand? Neen, gelukkig niet. De kledijproducenten hebben tal van oplossingen uitgewerkt die veilig zijn én het probleem van de hitte aanpakken. Laten we ze stuk voor stuk even wat nader bekijken. Zo weet je waarop je moeten letten bij de aanschaf van motorkledij. Helmen Een degelijk geventileerde helm biedt onder zelfs de meest hoge temperaturen een uitkomst. Strategisch aangebrachte ventilatiesystemen zorgen ervoor dat je je hoofd toch door de rijwind kunt laten afkoelen, zonder dat je daarvoor aan veiligheid moet inboeten. Een goede voering zorgt voor een koel gevoel en neemt de transpiratie op. Zelfs in een gesloten integraalhelm kan je het op die manier nog altijd comfortabel hebben, zelfs al is het écht snikheet. Bij niet gekeurde -en dus onveilige- helmen zijn deze handige voorzieningen niet te vinden en deze zijn in de praktijk dan ook veel minder comfortabel om dragen, ook al laten ze in eerste instantie de rijwind rijkelijk toe. Laarzen Door de vereisten die aan een goede laars gesteld worden, is het tot nu toe nog onmogelijk om die echt goed te verluchten tijdens het rijden. Indien je echter de juiste maat kiest zal het probleem van oververhitting zich veel minder snel manifesteren. Kies met andere woorden je laarzen niet te klein, want door de warmte gaan je voeten en onderbenen tijdens het rijden uitzetten hetgeen het afklemmen van de bloedsomloop tot gevolg kan hebben. Draag ook altijd kousen die het zweet goed opslorpen. Zoniet zit je zeker al na korte tijd met klamme, warme voeten en daar heeft niemand een boodschap aan. Een goede tip is de volgende: neem op een tocht ook ander, lichter schoeisel mee, dan moet je op die momenten je niet met de motor rijdt niet in die zware laarzen rondlopen. Een paar lichte schoenen neemt niet veel plaats in en is dan ook gemakkelijk op de motor mee te nemen. Handschoenen Draag afhankelijk van de weersomstandigheden gepaste handschoenen. Er bestaan lichte uitvoeringen voor de zomer en zware, waterdichte versies voor de koudere, nattere dagen. Kies ook hier voor de goede maat, anders is zelfs de beste handschoen zo goed als ondraagbaar. Maak ook je keuze in overeenstemming met het gebruiksgebied dat je voor ogen hebt. Vergeet daarbij echter de veiligheid niet uit het oog; beschermende schalen, extra stevige stiksels en dubbel uitgevoerde plaatsen zijn echt onontbeerlijk. Een goed voorbeeld van een speciaal voor warme maanden geconstrueerde handschoen is de Vent van Spidi. Deze handschoenen hebben heel wat ventilatiemogelijkheden, zijn toch waterdicht en kosten slechts 78 euro. Eéndelige of tweedelige lederen pakken. Diverse fabrikanten hebben zowel ééndelige als tweedelige lederen pakken in hun gamma die van ventilatie zijn voorzien. Het geperforeerde leder dat veel wordt gebruikt is beslist aangenamer om dragen in warme omstandigheden, maar is desondanks toch veilig. De racers uit het WK Superbike, het WK Supersport en de MotoGP dragen geperforeerde pakken wanneer nodig en die gasten weten als geen ander wat veilig is en wat niet. Ook bestaan er pakken met ventilatiesystemen die op membranen of ritsen zijn gebaseerd. Die zijn niet alleen strategisch geplaatst, maar ook afsluitbaar en laten in open toestand een goede ventilatiehuishouding toe. Textiel motorkleding Ook in de textiel motorkleding zijn enorme inspanningen geleverd om de warmtehuishouding van ons lichaam aangenaam te laten verlopen. Een goede textiel motorbroek of motorjas heeft minstens een uitneembare binnenvoering die, eenmaal verwijderd, voor een minder warme bescherming zorgt. Dat sommige fabrikanten nog verder gaan om het warmteprobleem op te lossen –en dus de motorrijder te bewegen om beter beschermd de baan op te gaan- bewijst onder andere het merk Spidi. Dat merk heeft namelijk zowel een jas als een broek ontwikkeld die speciaal van constructie zijn en daardoor aanpasbaar aan alle weersomstandigheden. Geventileerde panden zorgen voor een heel goede verluchting op hete dagen maar dat is niet alles: de voering van het Netrics H2-out jack kan bijvoorbeeld niet alleen verwijderd worden, maar in een speciaal daartoe voorziene bergplaats -die zich op het rugpand bevindt- opgeborgen worden. Dat opbergvak kan je indien gewenst gemakkelijk verwijderen en de voering –in feite het waterdichte membraam- kan ook apart als regenvestje gedragen worden. De broek heeft dezelfde constructie met uitzondering van het opbergvak dat niet aanwezig is. Voor de Pant Net betaal je 328 euro en de Netrics vest kost je 325 euro. Wat je daaronder draagt Heel belangrijk -maar al te dikwijls verwaarloosd- is de kledij die je onder je motorkledij draagt. Indien dat goed zit en van de juiste materialen is gemaakt, heb je een goede basis om op verder te bouwen. In een artikel beschreven we bijvoorbeeld de onderkledij van Kata® die je fris houdt in de zomer en je lichaamswarmte behoudt in de frissere periodes. Dit artikel staat natuurlijk nog altijd online en zal de twijfelaars onder ons beslist tot andere gedachten brengen over de noodzaak van het dragen van goed ondergoed op de motor. De volgende keer dat je ff een proefritje maakt met de brommer/motor, denk eerst ff na... |