Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling FAQ in het onderwerp 'Cilinder verwisselen LC' (ID 55).
De reply is geschreven door joop2 (UserID 27903) op 24-8-2024 3:35.
tip:
bij 80cc watergekoeld loopt koelwater tot onder het uitlaatkanaal.
die ruimte is in de cilinder open naar het pasvlak van het carter.
na het aftappen van de koelvloeistof blijft er in die ruimte koelvloeistof achter omdat de slangaansluiting hoger dan het pasvlak van het blok zit.
als je dan zo de cilinder omhoog trekt en de voetpakking op het carter blijft zitten loopt die koelvloeistof je krukasruimte in.
als je daarna de boel weer in elkaar hebt gezet en start dan word die koelvloeistof onder de zuiger op de cilinderwand gespetterd en het komt in je krukaslagers.
olie drijft op water, dus waar de koelvloeistof nevel/druppels komen daar heb je geen smering.
het gevolg kan zijn dat je cilinderwand, zuiger en lagers beschadigen.
de oplossing is simpel: smeer op dat deel van het cilinder pasvlak een dun laagje vloeibare pakking zodat de voetpakking aan de cilinder blijft plakken als je em de volgende keer loshaalt. het restje koelvloeistof kan dan niet meer in je carteropening komen.
honda heeft bij de latere modellen met 80cc dit ook ontdekt en een nieuwe voetpakking gebruikt (12191 GAS 901).
deze heeft een plaklaag waarmee je de pakking op de cilinder plakt waardoor de pakking bij demontage aan de cilinder blijft zitten.
(de witte kant is de plakkant, daar moet je de beschermfolie afhalen zoals bij een sticker).
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved