Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling FAQ in het onderwerp 'Blokrevisie Honda brommers' (ID 124).
De reply is geschreven door joop2 (UserID 27903) op 24-8-2024 2:13.

gebruik geen brander om je carters te verwarmen.
de maximale temperatuur is 100 graden, en de carters moeten gelijkmatig verwarmd worden omdat ze anders kunnen kromtrekken en er bij montage haarscheurtjes in het carter kunnen komen.

dus carter in de oven, of een verfföhn gebruiken.

met een goedkope contactloze temperatuurmeter kun je de temperatuur in de gaten houden.

lagers kunnen prima in de vriezer en ook prima verwarmd worden. het verwarmen moet dan wel gelijkmatig gedaan worden, dus niet de binnenring heetstoken en de buitenring niet...dan zet de binnenring uit en worden de lagerkogels in de loopbaan gedrukt waardoor het lager voor gebruik al beschadigd is.
van condens na het uit de vriezer halen lopen ze niks op, je moet ze na montage toch met olie smeren voor je de carters op elkaar zet.

bij het monteren van het rechter krukaslager moet je controleren of de olie door het smeergat achter het lager kan komen. bij sommige carters is de opening langs het lager te krap en komt er te weinig smering waardoor het lager vast kan lopen en dan kan gaan meedraaien in het carter.

het lager in de linker carterhelft waar de voorste versnellingsbak as (het dichtst bij de krukas) in draait is een speciaal lager.
veel bromfietszaken leveren in hun lagersetjes een open lager, er hoort echter een half afgedicht lager in, met een kunststof afdichting aan de kant van de versnellingsbak.

de reden daarvoor is dat de olie via de holte achter het lager door de holle versnellingsbak as naar de lagerbus van het koppelingshuis kan komen. met een open lager loopt de olie makkelijker weer het carter in dan de as in, en is na verloop van tijd de lagerbus in je koppelingshuis versleten.

verder heeft de positie van de linker krukas keerring effect op het carter volume. te ver naar buiten of naar binnen monteren kan negatieve gevolgen hebben.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved