Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling FAQ in het onderwerp 'Begrenzer uit Tecno uitlaat voor MT5 halen' (ID 94).
De reply is geschreven door joop2 (UserID 27903) op 23-8-2024 23:47.
dit is geen "begrenzer" maar de steile eindconus van de uitlaat.
(zoals ikkejw ook al aangeeft deels vergelijkbaar met een vlakke baffle) het stuk er achter tot de pijp naar de demper is een expansiekamer die als tussendemper werkt.
door dit deel te verwijderen maak je van een expansie uitlaat een megafoon zoals op een trial motor. de uitlaat werkt dan alleen nog in lage toeren.
dat komt omdat door de uitlopende vorm van eerste conus (diverging cone) van de uitlaat wel de mengselaanzuiging van carter naar cilinder word verbeterd, maar het bij hoge toeren terugduwen van mengsel vanuit de voorbocht terug de cilinder in niet meer gebeurd omdat er geen tegenconus (eindconus/converging cone/baffle cone) meer is die de drukgolven omkeert.
omdat er geen afscheiding meer zit tussen het expansie gedeelte van de uitlaat, en het einddeel wat als tussendemper bedoeld is, werkt dat deel niet meer als tussendemper.
bij elke originele mt/mb/mtx/mbx/nsr/ns-1 uitlaat zit zo'n korte eindconus.
als je de originele uitlaten in de lengte openslijpt kun je zien dat wat aan de buitenkant de eindconus lijkt niet de daadwerkelijke eindconus is. het echte expansiegedeelte is een stuk korter en het laatste deel is gewoon een tussendemper die zo vormgegeven is dat het van buiten niet opvalt.
in de originele uitlaten van de begrensde uitvoeringen zit wel een begrenzing, maar niet op die plek.
de begrenzing bestaat bij een mb5 uitlaat bijvoorbeeld uit de voorbocht die in de eerste conus doorloopt. van buiten lijkt de voorbocht dus kort maar in werkelijkheid loopt hij nog zo'n 10 a 15cm door in de uitlaat.
bij een mtx-sh uitlaat bestaat de begrenzing uit een grote ring met een groot gat, die ter hoogte van de grootste lasnaad aan het begin van de voorste conus zit. verder zit er aan het einde van de eindconus soms een bus gelast met maar een klein gat, in combinatie met een bus met klein gat op de plek waar de pijp naar de einddemper in de tussendemper gelast zit.
in techno en luhao uitlaten die dezelfde vorm hebben als de originele MT uitlaat zitten geen begrenzers, het openzagen en aanpassen is ook daar dus zinloos. deze zijn gebaseerd op de MT uitlaat voor onbegrensde mt modellen. dat zijn geen mega hoogtoerige modellen van de fabriek uit en de uitlaten zijn dat dus ook niet. dat betekent echter niet dat ze "begrensd" zijn.
het is belangrijk om bij 2-takten goed het onderscheid te maken tussen begrenzers, en andere functionele delen. zomaar verwijderen van delen waarvan je de werking niet echt goed kent geeft in de praktijk alleen maar nadelen.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved