Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling FAQ in het onderwerp 'Carburateur optimaal afstellen' (ID 187).
De reply is geschreven door Fabio (UserID 10079) op 6-5-2011 10:41.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MeMeBot
Ik heb de uitleg over de carburateur afstellen een aantal keer gelezen, maar 1 ding is mij nog niet helemaal duidelijk.
Even kort de setup voor mn Honda MTX-ot:
Airsal 70cc
HM167 uitgedraaide kop
standaard onbegrenste uitlaat
HM 183 carburateur (18mm)
op dit moment sproeier 90 (heeft ie tot nu toe t beste mee gelopen)
Omdat de cylinder gloedjenieuw is en ik hier nog geen KM mee heb gereden in totaal heb ik hem nog niet in de toeren door kunnen janken, maar ik merk wel dat als hij hoger in het toerental komt, de motor lekker door jankt.
Volgens mij is dus dat gedeelte redelijk okee, en voor zover het dat nog niet is, kan ik dat wel verbeteren door mijn standaard luchtfilter te vervangen voor een twin air filter.
Waar het mij nu om gaat is het stationair toerental en ook het midden toerental.
Om dit te verbeteren moet ik als ik het correct begrepen heb de gasnaald bijstellen.
Mij is ook na het bekijken van die gedeelte van de carburateur niet geheel duidelijk hoe ik dit moet doen.
Volgens mij staat het busje (hopelijk is het duidelijk wat ik daarmee bedoel, geen idee hoe het echt heet) te hoog waardoor hij te hoog stationair blijft lopen, en vooral ook, dat hij blijft stotteren (4takten) in het middentoerental.
Pas als ik VOL GAS geef dan wordt ie ineens helemaal wakker en trekt ie in de 5e versnelling het voorwiel een stukje van de grond af.
Hebben jullie wellicht tips waar ik nu verder naar moet kijken?
Dat busje laten zakken lijkt mij het meest voor de hand liggend..
Alvast bedankt in ieder geval, hoop dat t zo duidelijk is wat mijn probleem is
Dit bericht is gewijzigd door MeMeBot op 6-5-2011 om 10:28 uur.
Het busje? Ik neem aan dat je de gasschuif bedoelt waarin de gasnaald geplaatst is. Dat busje blokkeert de luchttoevoer en door middel van de gasnaald ook de benzinetoevoer. Als die te hoog staat dan gaat er te veel mengsel de cilinder in waardoor de motor hoger in toeren draait. Door middel van de stationairschroef kan je dat busje laten zakken. Zorg er ook voor dat de gaskabel genoeg speling heeft, anders zakt het busje niet. Maargoed, dat is allemaal duidelijk.
Als de motor stottert in het middengebied dan kan je dit aanpassen door de gasnaald armer te zetten. Dit doe je door het clipje op de gasnaald hoger te zetten. Hierdoor zakt de naald en wordt het mengsel dus armer. De gasnaald heeft een maximaal bereik. Als het clipje al in de hoogste groef zit en hij blijft stotteren voor de powerband dan is de hoofdsproeier nog te groot of je hebt een verkeerde gasnaald erin zitten. Persoonlijk heb ik nog nooit de gasnaald vervangen bij mn honda's met keihin en dell'orto carburateurs (de mikuni's is een totaal ander verhaal en niet altijd verstandig voor de beginners ).
Het doortrekken bij volgas en eenmaal in de powerband is vrij logisch. Het luistert daar wat minder precies. Als de sproeier 1 of twee maatjes te groot is kan je daar weinig van merken behalve dat hij voor de powerband even blijft hangen voordat hij doortrekt.
Wel een kleine tip, verander je tandwielverhouding! Als je in zn 5 nog los komt van de grond is er iets goed mis! En dat komt niet omdat je cilinder zo geweldig is, want dat is die niet.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved