Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling FAQ in het onderwerp 'spuiten met de compressor' (ID 165).
De reply is geschreven door TSX-man (UserID 5048) op 21-12-2008 8:30.

Het is al weer lang geleden dat ik deze faq heb bekeken, maar om even wat antwoorden op vragen te geven:

je kan voor een moeilijk te spuiten patroon (zoals die leeuw op de foto's een spuitmal laten maken, dit is zegmaar een negatieve sticker, waarbij je het plaatje dus zelf kan spuiten en de randen mooi zijn afgeplakt)

je hebt geen super dure compressor nodig om iets te spuiten, wel raad ik aan om een compressor te kopen die een tank heeft van 50L, zodat je compressor niet om de 5 minuten aanslaat. Het merk maakt niet zoveel uit (als je hem niet 24/7 gebruikt)

Een groot misverstand is dat je moet spuiten met een hoge druk, dit is dus niet het geval, want dan krijg je waarschijnlijk een sinaasappelhuidje, een goede druk is tussen de 1 en 2 bar. De goede druk vind je zelf wel, daarvoor moet je gewoon eerst iets proefspuiten.

Een aanteraden spuitpistoolmerk is protek. Als je een brommertje gaat spuiten, is de 0,8 versie heel erg geschikt. Nadeel is wel dat zo'n pistooltje ongeveer 80 euro kost. Dit ligt er natuurlijk wel aan waar je hem koopt.

Je moet spuiten met professionele autolak (dus geen gamma-zooi)

De verf moet verdunt worden, totdat deze niet meer stroperig van je roerstaaf loopt, maar druppelt (dit is moeilijk uit te leggen, maar ervaring is hier een grote hulp bij). Als je de verf teveel verdunt, zal het pigment (de kleur) van de verf ook lichter worden. Voor professionele lak heb je ook professionele thinner nodig, die je ook bij de speciaalzaak kan kopen. Doe je er gamma thinner bij, dan is het effect van de duurdere lak ook meteen weg.

Druipen is geen teken van te dunne verf (of je moet wel heel veel verdunner hebben gebruikt) maar eerder een teken van te dik erop spuiten.

verf zou ik halen bij een autolak speciaalzaak

bij 2k lak is het niet de bedoeling dat je meteen je gekleurde component verdunt, je moet er eerst het andere component ( de verharder) bij doen. Dan goed roeren en als alles is gemengd, er wat thinner bij doen.

Wil je een lichte kleur (wit, licht blauw, geel enz.) spuiten, dan moet je eerst een witte primer spuiten. Maar als het goed is zijn alle primers licht van kleur dus hoef je daar niet speciaal rekening mee te houden.

Je moet ALTIJD een primer gebruiken voordat je de kleur erop spuit.

spuitpistool van Airpress is zeker goed, maar dit is waarschijnlijk te groot om je brommerkappen mee te spuiten. (dan gebruik je gewoon teveel verf, waardoor er eerder druipers ontstaan)

2K lak is ook flexibel genoeg, dit zal niet eraf springen als je je kappen buigt want anders gebeurd dat bij je basislak ook, want daar moet je een 2K blanke lak overheen zetten.

Reden dat wij de kleuren bijvoorbeeld eerst met basislak spuiten, is dat je hier metallic/ parelmoer doorheen kan mengen, en de kleur is gewoon mooier.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved