Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling FAQ in het onderwerp 'Hoe krijg je een bout los of vast' (ID 120).
De reply is geschreven door MTX 80 RII H (UserID 3270) op 22-4-2004 22:03.

Nog een mogelijkheid: oplassen.

Als een bout echt goed vast zit, je hebt de kop van de bout rond gedraaid, of de kop van de bout is simpelweg afgebroken, kun je bovenop de kop van de bout steeds even lassen.

Doe dit op de bovenkant van de kop, dus op het gedeelte waar je de sleutel NIET op zet. Als de kop is afgebroken maakt het natuurlijk weinig uit of je aan de zijkant of op de bovenkant last, want dan moet je hem er toch met een (liefst grip-) tang uitdraaien.

Je pakt gewoon het lasapparaat en je last eventjes op de kop van de bout tot hij roordgloeiend is. Vervolgens laat je hem een tijdje rustig afkoelen, en je last weer eventjes.

Door het extreem snelle verhitten van de bout, heeft hij geen tijd om uit te zetten (een materiaal dat verhit wordt, zet uit). Maar door het langzame afkoelen, heeft hij wel tijd genoeg om te krimpen. Door dit een aantal keren te doen, krimpt de bout dus.
Bijkomend effect van de extreme hitte is dat roest of andere aanslag ontleed, wat ook veel scheelt.

Deze methode werkt heel goed, maar je moet natuulijk wel eventjes opletten voor benzine en olie, en je accu loskoppelen voor je gaat lassen.

Als je deze methode toepast, heb je natuurlijk wel een nieuwe bout nodig.

Deze manier werkt zo goed, dat ik al een aantal keren heb meegemaakt dat bouten die je eerst met geen mogelijkheid los krijgt, vervolgens gewoon met je blote handen eruit kunt draaien.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved