Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Profile in het onderwerp 'thijs-tussengas' (ID 22161).
De reply is geschreven door thijs-tussengas (UserID 22161) op 18-2-2011 20:04.
Je kunt het vergelijken met een derailleur op een fiets; klein tandwiel voor en groot achter is snel trappen; weinig snelheid-veel kracht, groot tandwiel voor en klein achter is rustiger trappen; meer snelheid-minder kracht.
In de regel is het maar de vraag of je een versnellingsbak überhaupt gemonteerd krijgt als de tandwielen verkeerd om zitten, want als ik heb goed herinner zitten ze onderling aangegrepen, en kunnen dus maar op één manier gemonteerd worden, of de bak schakelt helemaal niet.
M.Z. heeft voor de (e)ts-125/150 modellen zelfs een versnellingsbak gemaakt met 3 "echte" versnellingen en de 4e was een z.g.n "prise-directe" dus eigenlijk een kleine slide-bak. Primaire verzet ging met een ketting zodat er een heel hoog carter-rendament ontstond. Deze lichte motor reed bij 90 km/u ongeveer 1 ltr/ 30 km! Bij mijn weten is deze bak niet op de Simson gebruikt en op de 250's ook niet. daar heb je dus hier niks aan maar wel leuk om te weten. Het kan trouwens nog veel gekker, als je ooit de kans hebt, moet je eens de bak van een Ural-Dnjepr MT-16 optrekken en het werkt nog echt ook.
Mathijs
Dit bericht is gewijzigd door thijs-tussengas op 18-2-2011 om 20:05 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved