Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Profile in het onderwerp 'Dylan' (ID 15104).
De reply is geschreven door Jelmer MX (UserID 12050) op 20-2-2009 22:50.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: supermotaaah
[...]


Wikipedia:

Ten tijde van de introductie deed ook de politiek van zich spreken. Er was zelfs even sprake van dat deze motorfiets in Nederland niet verkocht mocht gaan worden. Na introductie realiseerde de belangrijkste Japanse motorfabrikanten dat de wedloop van Pk's en snelheid nooit zou eindigen en alleen maar zou leiden tot zwaardere wetgeving en een slecht imago vanwege meer dodelijke ongelukken en hogere verzekeringspremies. Vanaf 2001 zijn dan ook internationale afspraken gemaakt dat productiemotoren niet harder mogen rijden dan 299km/h. Daarmee zijn de modellen 1999 en 2000 de enige die officieel de grens van 300km/hr overschrijden. Deze modellen noemt men ook wel oerbusa. Om deze limiet te bereiken zijn de modellen van 2001 en later voorzien van een "timing retard" in de 6e versnelling, alsmede een toerenbegrenzer (10200 RPM i.p.v. 11000 RPM). Dit resulteerde in plaats van een topsnelheid van het 1999/2000 model van 320 km/h naar een nieuw maximum van 299 km/h.



Ja, denk je dat die er niet allemaal afgesloopt worden?


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved