Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Profile in het onderwerp 'Pistonpower' (ID 16568).
De reply is geschreven door Pistonpower (UserID 16568) op 18-3-2008 22:31.

Hallo allemaal, wat een warm welkom!

Ik zal eerst de raak-mis regeling uitleggen.

Alle motoren die iets aan moeten drijven, (geen auto, boot, brommer) worden door middel van een regelateur op toeren gehouden zodat als de motor belast wordt het gas een stuk verder opengaat zodat de motor niet afslaat.

In de motoren van het bouwjaar voor 1930 werkt dit anders (toen hadden ze dat simpele mechanisme nog niet bedacht:P)

Bij een raakmis motor werkt het zo: (stel de motor draait 300 toeren)
Als de motor niet belast wordt, staat de uitlaatklep continu open, totdat het toerental zakt naar bijvoorbeeld 270 toeren dan zorgt een mechanisme ervoor dat de uitlaat klep dichtgaat, de motor compressie opbouwt en zo zijn verbrandingslag maakt. Na die ene verbrandingsslag draait de motor 350 rpm en blijft de uitlaatklep weer open staan totdat hij weer gezakt is tot de 270 rpm.
Ik heb het weleens geteld en in principe wordt het dan ineens een 16-takt motor :P

@ikkejw:
Bernard W19A ja die ken ik wel, zijn ook leuke torretjes de kopbouten zijn M7 zeker? Rare maat is moeilijk aan te komen, maar geloof dat ze ook een een zundapp 517 kop zitten.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved