Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Profile in het onderwerp 'Scooter-freak' (ID 1834).
De reply is geschreven door jackmasterTZR (UserID 1406) op 12-5-2003 18:03.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

Opzich zou het verschil in draggen niet echt groot moeten zijn. Stel je hebt twee blokken met 20 krukaspk's, 1 scooterblok, en 1 schakelblok. Allebei overbrenging goed afgesteld e.d.

Scooter heeft ongeveer 30% vermogensverlies in de overbrenging, die houd dus van die 20pk, 14 pk aan het achterwiel over. Laten we even uitgaan van een ideale transmissie (zonder kleine toerenwisselingen, blok blijft heel de tijd op topvermogentoerental draaien).

Schakelblok heeft ongeveer 15% vermogensverlies in de overbrenging, die houd dus van die 20 pk, 17 pk aan het achterwiel over. Maar door de versnellingsbak heeft hij die vermogen niet continue. Als je 20 krukaspk's hebt is je powerband al snel wat stijl, maar met een close ratio bak kan je wss heus wel heel de tijd de krukas op toerentallen houden waartussen de 12 en de 17 pk aan het achterwiel wordt geleverd. Maar een schakelblok verliest ook nog tijd met overschakelen (maar dat kan geminimaliseerd worden met een quickshift systeem).

Hier blijkt dus uit dat het gemiddeld vermogen redelijk gelijk is.

Er zijn echter veel meer scooters met veel vermogen als dat er schakelbrommers zijn. Hoe dit komt weet ik niet (zal mss met interesses te maken hebben ofzo?)


hier dit is tenminste iemand mee verstand.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved