Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Profile in het onderwerp 'Tombrom' (ID 10170).
De reply is geschreven door Neluhz (UserID 8191) op 27-12-2005 22:44.
Quote:
Ettore Bugatti werd geboren in 1881 in Milaan in een kunstzinnige familie. Hij had meer interesse in mechanica dan in de grafische sector en in 1900 (hij was toen dus 19) bouwde hij met steun van een Italiaanse graaf zijn eerste auto met een 4 cilinder motor van 3.054 cc (90 x 120). Baron De Dietrich zag dit product en was onder de indruk. Hij bood de jonge Bugatti een positie aan in zijn fabriek in Niederbronn. Vanaf 1902 werkte hij daar 2 of 3 jaar aan auto?s met 4 cilinder motoren van 5.308 cc (114 x 130), die werden verkocht onder de naam De Dietrich-Bugatti. Rond 1904 ging Ettore, toen bleek dat de auto?s geen commercieel succes waren, weg bij De Dietrich en trok naar zijn vriend Emile Mathis in Straatsburg. Met Mathis bouwde Bugatti de Hermes auto, die erg op de De Dietrich leek. Ook deze liaison hield niet lang stand en in 1906 ging Bugatti naar de Deutz fabriek in Keulen om daar auto?s te ontwerpen en te produceren. Gedurende de Deutz dagen bouwde Bugatti in zijn eigen vrije tijd en in de kelder van zijn huis een kleine auto met 4 cilinder motor van 1.131 cc (60 x 100). Dit prototype, dat Type 10 werd genoemd, bestaat nog steeds. Eind 1909 was hij in staat om met financiele hulp van een weldoener zijn eigen fabriek op te richten in Molsheim. Dat was het echte begin van het Bugatti tijdperk. In 1910 bouwde hij maar een paar auto?s, maar op de Parijse Autosalon van 1910 ontving hij veel positieve kritiek. Een opvallend design uit de vroege jaren was het ontwerp dat hij in 1913 voor Peugeot maakte (de Peugeot B?b? Type BP1 met 4 cilinder motor van 855 cc, 6 PK). Dan maken we nu een sprong naar de auto op de foto, voor velen de mooiste Bugatti ooit gebouwd, de Type 55 Roadster van 1932. De auto had een 8 cilinder motor van 2.262 cc en leverde 130 PK, goed voor 180 km/u. De motor had 3 kleppen per cilinder en het prachtige koetswerk was een ontwerp van Ettore?s zoon Jean. Van dit Type 55 zijn maar 38 exemplaren gebouwd en behalve dat hij heel mooi is, is hij dus ook heel zeldzaam. Dit exemplaar maakt deel uit van de collectie van het Franse Nationaal Automuseum te Mulhouse.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved