Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Yamaha RD50DX Budget Restauratie [Algemene vragen]' (ID 2360).
De reply is geschreven door kenny77 (UserID 11550) op 3-6-2014 22:38.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD

Hij gaat voor het keuren nog uit elkaar! Het poedercoaten gaat binnen niet al te lange tijd gebeuren en dan kan ik gelijk fatsoenlijke velgen laten spaken. Dan zal het heel hard gaan!

Ah nice!

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Een 80cc blok is inderdaad wel wat. Vooral vanwege de grotere spoelkanalen. Misschien ook wel met een stage6, polini of malossi big bore cilinder voor een scooter erop. Als het goed is die tapeindafstand ook precies goed. Echter zit je dan steeds met een te kort cilinderhemd aan de achterkant. Daar kan je geen fatsoenlijke membraaninlaat in kwijt. Ik vind eigenlijk de cilinders die je voor een 80cc kan kopen niet zo mooi. Maar die komt er zeker ooit!



Klopt inderdaad de cilinders voor het 80cc blok, zijn niet het je van het. :P

YZ80 blok in daarentegen wel een stukje beter, groter membraan inlaat, grotere spoelkanalen, grotere koelribben , etc en de 6bak is een van de beste die ik heb gehad.
Lekker lange 1 en de rest steeds korter op elkaar.

Alleen jammer dat die blokken ook wat zeldzamer en daardoor duur zijn. :(

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Ik heb voorlopig even een suzuki 47mm cilinder gekocht waar ik zeker iets moois uit kan halen voor de RD. Of een minarelli verticaal cilinder zal het ook prima doen. De airsal 47,6mm cilinder voor een minarelli verticaal heb ik verpest. De b-kanalen heb ik totaal de verkeerde vorm gegeven denk ik.

afbeelding

Ik ga in eerste instantie de onderstaande cilinder monteren, hetzij dan een x aantal millimeters verlaagd, zodat de timingen ong. 125 en 185 worden. Dan schroef ik daar de 21mm dell'orto van de Caferacer achter (die moet toch een grotere carburateur hebben) met het 4 kleps adige membraan en een aangepaste homoet 4p erop. (De homoet heb ik ook al liggen.) En uiteraard een op maat gemaakt cilinderkopje. Ik hoop dat een beetje fatsoenlijk wil lopen.

afbeelding


Wel echt knap gemaakt!


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
En ze is zeker heel erg leuk! Ze vindt het zelfs niet erg als ik het hele weekend in de schuur verdwijn om de motor te maken!


Haha ideaal!

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Kenny, je cilinder staat weer in de lak, straks nog wat afwerken en dan wordt hij gemonteerd, ik heb snel even de timingen gemeten op 187 en 124 graden. Eigenlijk niet ideaal. Ik kom dan nog op een blowdown van 32, dat had eigenlijk iets minder moeten zijn voor straatgebruik, even afwachten hoe hij het doet. Anders zet ik hem op de hoogte waar hij voor bedoeld is en laat ik hem wel een hoog toerental draaien. Op een ander blok dan uiteraard.


Ah mooi!
Ik neem aan dat het met een goede uitlaat niet verkeerd gaat lopen!
Zo'n gekke timingen zijn het het niet.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Ik heb ook het blok dit weekend in elkaar gezet, deze is op afwerken na ook klaar. Gemonteerd met C4 6204 lagers en ik heb de kruktappen heel licht afgeschuurd zodat hij zo in de lagers glijdt.

Het zadel bekleden is niet gelukt. Hij is niet goed genoeg pas, dus ik ga nu op zoek naar iets anders. Suggesties zijn welkom. Ik denk zelf aan het onderstaande zadel als tijdelijke oplossing.

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 20-5-2014 om 10:16 uur.

Ohja, en de homoet:

afbeelding

Hiervan maak ik denk ik de voorbocht nog conisch en voeg ik een parallel gedeelte van 71mm toe.



Ziet er allemaal weer top uit!!
Zitje met de chrome achterkant, lijkt me niet verkeerd staan.
Maar is natuurlijk even afwachten hoe het in het geheel past.

Wel echt gaaf die cilinder!


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
De motor loopt! Hij trilt weinig en klinkt voor alsnog fit!

Dit weekend heb ik het blok afgemaakt en de uitlaat alvast gemaakt. Over de cilinder was ik uiteindelijk toch erg tevreden. Ook heb ik een nieuw binnenkopje gedraaid die een compressie moet geven van 1:11 en heb ik de squish afgesteld op 0.65mm

Aan de Homoet heb ik een belly van 71mm toegevoegd, zodat hij in de buurt komt van de onderstaande berekening. Ook heb ik uiteraard de voorbocht op lengte gemaakt.

afbeelding

Volgend weekend hopelijk de uitlaat afwerken, de stepjes, de kabel-gestuurde achterrem en wat kleine dingetjes afwerken, zodat hij de eerste meters kan gaan maken!

Daarna als alles naar wens is gaat de hij weer op het blok na uit elkaar en wordt alles gepoedercoat.


Tips over bijv. het zadel zijn welkom!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 2-6-2014 om 22:12 uur.


Mooi dat hij loopt!
Ik ben eens benieuwd hoe hij gaat presteren!



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved