Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Revisie RFS motorblok 520 EXC [Algemene vragen]' (ID 2376).
De reply is geschreven door Santa Cruz (UserID 18302) op 7-5-2014 21:04.

Ik ben op zoek naar mensen die een objectief oordeel kunnen vellen over slijtage aan de versnellingsbaktandwielen.

Het zit namelijk zo: de tweede versnelling van mijn ktm vertoont slijtage aan de sleuven. Dit tandwiel zit op de secundaire as en is een zogenaamd "idle gear". Zie onderstaande foto



Echt heel duidelijk is de foto niet, maar de inhamering en de sleepsporen zijn toch zichtbaar.

De "sliding gear" die op dit tandwiel inhaakt, is het tandwiel voor de zesde versnelling. Daarvan is een hoekje afgebroken van één van de nokken. Voor de rest is er eigenlijk weinig of niets aan te zien. Naar mijn mening niet problematisch, maar ik heb er geen ervaring mee. Hier een foto:



Toen ik op de moto reed ondervond ik het volgende:
Af en toe, bij het schakelen van eerste naar tweede, bleef de bak haperen en viel in neutraal. Om hem daarna toch in tweede te krijgen moest ik redelijk hard "trekken". Bij het crossen zou hij ook wel eens uit tweede durven springen, maar dat is misschien drie keer gebeurd op 5h cross.

De schakelster vertoont ook sporen van slijtage, maar die wordt meteen vervangen.

Als ik nu één tandwiel vervang, moet het sliding gear dan ook vervangen worden? en wat met het tegenwiel?

Graag jullie mening!



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved