Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'ring bmw e30 [Algemene vragen]' (ID 2285).
De reply is geschreven door Thijsse (UserID 1436) op 3-4-2013 22:14.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Met een powerfilter verlies je de helmholtz resonator van de luchtfilterkast.

http://www.saltmine....dy/airboxdesign.html

Zo'n resonator buis of doos zal aan de hand van de onderdruk pulsen van de motor beginnen trillen en bij bepaalde toeren zal deze trilling in samenspraak zijn met de drukpulsen van het motorblok.

Bv als je in een lege fles blaast gaat op een gegeven moment de toon anders klinken

De drukpulsen in de resonatie buis of doos gaan steeds van richting veranderen en bij bepaalde toeren zal deze resonatie buis een positieve drukpuls sturen richting het inlaatkanaal wanneer een zuiger aan de inlaatslag begint.

Betere vulling wat dus betere prestaties zijn.

Vorm van zo'n resonatie buis zijn steeds 2 omgedraaide kelken aan elkaar gezet.

afbeelding

Reden ook voor variabele inlaatkelken om steeds een positieve drukpuls te krijgen bij het openenen of vlak voor het openen van de inlaatklep.

Ach ja een expert ben ik er ook niet van maar dat is zowat de hele doelstelling als ik het goed begrijp.


Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 3-4-2013 om 22:03 uur.

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 3-4-2013 om 22:07 uur.



Dat zie je bij autos maar zelden in het luchtfilter. Echter heeft BMW dat spul al sinds 1980 in zijn inlaten zitten



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved