Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'SOBW NSR [Algemene vragen]' (ID 2268).
De reply is geschreven door BartHonda (UserID 22556) op 12-7-2012 10:40.
Aha! Ik ga er binnekort zeker eens naar opzoek.
Daarnaast vraag ik me nog iets anders af. Ik ben momenteel van plan om de originele voorvork te gaan gebruiken. Maar nu kan ik ook van iemand een Showa USD voorvork overnemen afkomstig uit een motorhispania RX. Nu is mijn vraag, hoe denken jullie hier over? Zou ik alsnog de originele voorvork gebruiken of de USD? Ik ben al even op internet gaan zoeken maar ik merk dat de menigen een beetje verdeeld zijn wat betreft USD of conventioneel. Wat ik tot nu toe gevonden/bedacht heb is het volgende.:
Voordelen van de Showa USD t.o.v Origineel :
- de massa van de bewegenden delen (wielen + onderpoten) is lichter. Hierdoor reageerd de voorvork sneller , en houd het wiel langer contact met het wegdek.
-doordat de massa van het wiel + onderpoten lichter is, zou deze ook sneller moeten reageren op stuur bewegingen.
-het totaal is wat breeder en dus lijkt mij ook stabieler.
-De ass voor het wiel gaat precies door het midden van de onderpoten, en zit niet zoals bij de originele poten iets verder naar voren. Het stuur draait dus precies om de as van het voorwiel, en dit lijkt mij ook weer een voordeel dat hij wat sneller zal reageren.
De nadelen lijken mij echter weer het volgenden:
-de grootste massa zit bovenin, en dus ligt het zwaarte punt hoger.
-de totale massa is groter.
Daarnaast vraag ik me af, zijn er lichtere achterveren met ongeveer de zelfde lengte als die van een NSR op de markt? Ik vind de originele nogal zwaar.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved