Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Opvoeren' (ID 2257).
De reply is geschreven door BenjaminDG (UserID 13992) op 29-5-2012 17:06.
Vandaag begonnen met het opvoeren van de inlaat- en uitlaatpoorten.
Bedoeling van de inlaatpoorten is om een zo hoog mogelijke gassnelheid (cillindervulling) te behalen.
Bij dit type cillinderkop (horizontale inlaten) wordt de gassnelheid het hoogste aan de bovenkant (kleigeleider).
Aan de onderkant zit je zelfs met een 'dode' zone waar de vloei niet zo goed is, ook met het ontwerp van de kleppen kan er eigenlijk niet veel mengsel passeren wanneer de klep openstaat.
Het mengsel dat daar toch passeert wordt afgeremd doordat er weinig ruimte tussen cillinderkop,klep en cillinder is.
M.a.w je wil zoveel mogelijk mengsel richting de andere zijde van de cillinder (dus bovenzijde inlaatpoort) om het 'swirl' effect te bekomen.
Deze foto verduidelijkt misschien beter mijn doelstelling.
http://www.fuelsaving.info/turbulence.htm
Zoals je ziet gaat er niet veel mengsel langs de onderzijde van de klep.
Dit heeft de persoon van http://www.mototuneusa.com/think_fast.htm getest op een flowbank.
Wanneer hij de onderzijde van de inlaatpoorten had ondervult was de vloei van het mengsel het zelfde maar de gassnelheid was wel hoger was dus meer pk gaf.
Cillinderkoppne met schuine inlaten hebben minder last van dit probleem, ook zijn hun klepgeleiders al mooier weggewerkt.
Deze inlaat- en uitlaat modificatie zou goed moeten zijn voor 10-15pk.
Mijn eerste poging.
Klepgeleider is naar mijn mening iets te diepweggewerkt maar later ga ik alles nog mooi laten overgaan met behulp van JB weld (epoxyhars).
Voor de rest ook nog wat gietfouten wegwerken en het middenstuk mooi afwerken (proberen druppel vorm te maken).
Wreed nerveus werkje, vooral wanneer je vanaf de verbrandingsruimte werkt.
Als je daar de klepzitting raakt is de kans groot dat de cillinderkop in de vuilbak kan
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 29-5-2012 om 17:13 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved