Brommerforum.nl - Print: Reply
![](img/c/s.gif)
Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Rd50 Caferacer [Algemene vragen]' (ID 633).
De reply is geschreven door markRD (UserID 14293) op 20-2-2012 23:17.
Het rond zijn van de krukas speelt uiteraard geen rol, zoals je misschien kunt zien zitten er naast het bigend aan elke kant 2 gaatjes om hem lichter te maken, welliswaar afgedopt, maargoed. Ook onderin de aan de andere kant, precies tegenover het bigend zijn er twee gaten geboord en opgevuld met wolfraam om hem zwaarder te maken. Deze zorgen er volgens mij voor dat de onbalans die de drijfstang en de zuiger maken van boven naar onder opgeheven worden met een andere 'onbalans.' (Nu van de gaten.) Dan hou je er echter volgens mij nog wel een onbalans of eerder trilling over. Degene van links naar rechts, omdat de krukas natuurlijk rond is en een circulaire beweging maakt die in principe op te delen is in een horizontale (in zit geval de slag) en een verticale beweging. Dit los je volgens mij op met een balansas in bijvoorbeeld een Derbi of AM6 blok. Ik kan er echter naast zitten.
@MBX, doe ik zeker!
@Mini, Dankjewel, ik ga nog wel ever zo door ja
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 20-2-2012 om 23:18 uur.
Het blok zit in elkaar, alleen jammer is dat het wiel nog niet klaar is, dus alsnog moet ik wachten!
Een samenvatting van het 50cc snel blok:
Cilinder: 40,02mm, 5poorts, uitlaatpoort met hulppoorten waarvan timing, 196 hoogste punt, 192 volledige breedte uitlaatpoort, 190 openen hulppoorten. 130 graden spoeltiming. Ophoogplaat fungeert tegelijkertijd als koelrib. Gietijzeren cilinderbus in aluminium cilinder.
Zuiger: Noguchi Yamaha racing zuiger, enkele zuigerveer 1mm, slotje verplaatst. Later veranderen naar Malossi.
Cilinderkop: Koperen verwisselbare binnenkop met extra koelrib. Compressie +/- 1:13,5. Squish clearance van 0,65mm, squishband van 5,5mm.
Krukas: Zie bovenstaande posts. Eigenbouw. 39.7mm
Carter: Geen tuning, naast het afwerken van gietfouten. Dit was min of meer de uitdaging. Zonder aanpassingen aan het carter een snelle kit te maken.
Membraan: 4 Kleps Adige uit Honda MB/MT, aanslagjes gezet op afstand zodat evenveel doorlaat oppervlak hebben op het uiteinde als 21mm carburateur. Membraan is asymmetrisch, dus waarschijnlijk zullen verschillende diktes membraanklepjes nog wat opleveren. Ook een 'potje' en korte spruitstuk is van latere zorg. Wel winst te halen iig!
Carburateur: 21mm Dell'orto 'inschuif.' Met 'open' luchtfilter direct achter carburateur.
Ontsteking: HPI binnenrotor met lichtspoel.
Koppeling: Origineel Yamaha 4-plaats uit 80cc.
Versnellingsbak: Close ratio 5-bak uit ysr of yz50.
Uitlaat: Eigenbouw, DPR of PS-tuning uitlaat. DPR is erg kort en zal waarschijnlijk veel toeren gaan maken, dit kan de brommer denk ik thermisch niet aan. De PS-tuning uitlaat is al langer, maar ook dit zal wellicht niet iets te veel van het goede zijn. Een eigenbouw uitlaat kan hopelijk uitkomst geven.
Door dit project heb ik echter nog veel meer plannen gekregen. (Rechte primaire vertanding, volledig aluminium vlinderpoort cilinder bijv.) Ik stuur nu een mailtje of ik volgende week de testbank op kan.
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 25-2-2012 om 13:12 uur.
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 3-3-2012 om 17:22 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved