Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Pingelsensor' (ID 1897).
De reply is geschreven door ikkejw (UserID 9762) op 20-6-2010 23:46.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
zoals olaf ook al zegt, is het optimale ontstekingstijdstip lang niet altijd het vroegst toelaatbare ontstekingstijdstip. Het enige wat je wilt is je maximale verbrandingsdruk op het ideale moment na BDP. Dat betekent dus dat je met je voorontsteking alleen maar rekening houdt met de tijd die het kost om je mengsel te laten verbranden tot die maximale druk.
Als jouw brandstof dus sneller brandt (euro95 brandt sneller dan 98 bijv...) dan zul je dus daarop je ontsteking aan moeten passen.
en dat ideale moment is toch een paar graden voordat hij gaat pingelen?
Quote:
Daarnaast moet je pingelsysteem wel heel rap kunnen werken, want elke keer 'proberen' betekent pingelen, en dat betekent weer schade.
het is wel m'n bedoeling om er dan een eeprom geheugen in te maken, waar de curve in opgeslagen wordt. dan pingelt hij even bij de eerste keer starten, en daarna nooit weer.
Quote:
Dáárnaast zit je nog met het probleem wat je zelf ook aangeeft; de sensors zijn gemaakt voor een bepaalde frequentieband, de diameter is daar al een goede indicatie voor. VW gebruikt bijv. ook kleinere klopsensoren dan opel/GM.
Ik rij zelf met een bosch/VW sensor rond, met een instelbare filter eraan en ik vind het maar kut werken. Die shit staat nu te piggybacken en ik denk er niet over om het direct te koppelen aan mn ontsteking, omdat er gewoon teveel ruis langs de filter komt.
Dat zal ongetwijfeld aan de sensor zelf en de filter liggen, maar het is helemaal geen 100% foolproof systeem.
En, net als bij lambdaregeling, gebruiken fabrikanten de pingelfeedback ook alleen maar in een bepaalde range, dus niet bij stationair of volgas (goh, waar heb je het het liefst... volgas), maar ergens in het middengebied.
Leuk project en ik zou het ook gewoon lekker doen, maar verwacht er niet van dat je een tovermanier hebt om je motor 1000x efficienter te laten lopen.
Ik had zelf wat interessantere ideeën die direct betrekking hebben op de bovengenoemde verbrandingsdruk, maar daar moet ik nog even wat verder over nadenken.
In het kort is eigenlijk het enige waar je zon sensor voor kunt gebruiken, het zorgen dat je iig een indicatie hebt als je blok veel herrie maakt maar echt afstellen aan de hand van zoiets heb ik weinig vertrouwen in.
edit: oja, bij mij werkt de sensor dus ook niet al te fris omdat mijn blok blijkbaar behoorlijk rumoerig is (kleppen etc). Bij een tweetakt zou je dat misschien juist minder kunnen hebben. Kijk goed waar sensors gemonteerd worden. Ik ken mensen die met een hamertje en een oscilloscoop hebben bepaald waar ze het beste de sensor konden monteren voor het meest nauwkeurige signaal.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 19-6-2010 om 22:16 uur.
met een goed filter moet je er toch wel een redelijk signaal uit kunnen krijgen? volgens mij zijn er wel auto's die de ontsteking volledig op zo'n sensor afregelen. dan moet dat op een brommertje toch ook wel lukken?
ik heb hier ook een bosch sensor, met een M8 gat erin, dus de meest logische plek om em te monteren lijkt me op een tapeind in de cilinderkop. dat is het enige M8 draad op een MT blok, en je meet direct op het punt waar het pingelen vandaan komt.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Begrijp ik het nou goed dat je ook een systeem wilt maken dat je ontsteking aanpast op het moment dat hij een pingel detecteerd?
Dat is allemaal te moeilijk joh, ik dacht dat je bijv gewoon een rood lampje op je stuur wou maken wat even gaat branden als de sensor een detonatie opmerkt, zodat je op die manier grenzen kan opzoeken.
eerst maak ik er gewoon een lampje ofzo op ja, en als het goed werkt bouw ik er een CDI omheen.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
[...]
er wordt wel duidelijk gemaakt dat n turbo zonder pingelsensor onbetrouwbaar is.
[...]
Als je nou informatie van die mensen kan vinden/krijgen, dan scheelt je dat zelf vast weer een hoop gezoek.
Maar wat betreft het afstellen v.d sensor naar de juiste frequenties, kwestie zoals martijn al zegt van experimenten met n oscilloscoop, en idd zoals je zelf ook al aangeeft trillingsbronnen buitenspel zetten.. Ik vermoed persoonlijk dat de 2takt uitlaat ook n factor meespeelt, gezien daarbinnen ook het e.e.a. aan frequenties afspeelt wat via n metalen ophanging onmiddelijk aan je hele frame en vaak motor meegegeven wordt. Maar praktijk ervaring heb ik hier zelf niet mee dus.
Dat pingelen kunstmatig opwekken kan je natuurlijk het beste met n zo goedkoop / simpel mogelijk ac blokje proberen. balansas is geen must, krukas ff uitlijnen is ook niet al te ingewikkeld, kwestie van n frame hebben waarin je m kan ronddraaien (ik had zelf iets in de bankschroef geprutst), meetklokje(s) op magneetvoet, en n koperen/bronzen moker dan kan je daarna altijd nog voor overige AC setups met bepaalde cc's gaan berekenen.
bij LC zit je trouwens ook met n ronddraaiende waterpomp die ook weer trillingen af kan geven, maar als dat in precies hetzelfde frequentie bereik valt die kans acht ik vrij klein..
ik ben niet heel bang dat mechanisch lawaai rond dezelfde frequentie zit als het pingelen. pingelen heeft een vrij apart geluid, dat moet wel duidelijk te onderscheiden zijn van bv ratelende zuigerveren. daarnaast komt pingelen alleen voor rond BDP, daar kun je het filter misschien ook nog op afregelen, dus dat hij alleen signaal opneemt tussen bv -10° en +45° BDP
kunstmatig laten pingelen moet ook geen groot probleem zijn, een paar seonden pingelen hoeft toch niet direct schade te veroorzaken? er komen hooguit wat putjes in de kop/zuiger.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved