Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Pingelsensor' (ID 1897).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 19-6-2010 22:14.
zoals olaf ook al zegt, is het optimale ontstekingstijdstip lang niet altijd het vroegst toelaatbare ontstekingstijdstip. Het enige wat je wilt is je maximale verbrandingsdruk op het ideale moment na BDP. Dat betekent dus dat je met je voorontsteking alleen maar rekening houdt met de tijd die het kost om je mengsel te laten verbranden tot die maximale druk.
Als jouw brandstof dus sneller brandt (euro95 brandt sneller dan 98 bijv...) dan zul je dus daarop je ontsteking aan moeten passen.
Daarnaast moet je pingelsysteem wel heel rap kunnen werken, want elke keer 'proberen' betekent pingelen, en dat betekent weer schade.
Dáárnaast zit je nog met het probleem wat je zelf ook aangeeft; de sensors zijn gemaakt voor een bepaalde frequentieband, de diameter is daar al een goede indicatie voor. VW gebruikt bijv. ook kleinere klopsensoren dan opel/GM.
Ik rij zelf met een bosch/VW sensor rond, met een instelbare filter eraan en ik vind het maar kut werken. Die shit staat nu te piggybacken en ik denk er niet over om het direct te koppelen aan mn ontsteking, omdat er gewoon teveel ruis langs de filter komt.
Dat zal ongetwijfeld aan de sensor zelf en de filter liggen, maar het is helemaal geen 100% foolproof systeem.
En, net als bij lambdaregeling, gebruiken fabrikanten de pingelfeedback ook alleen maar in een bepaalde range, dus niet bij stationair of volgas (goh, waar heb je het het liefst... volgas), maar ergens in het middengebied.
Leuk project en ik zou het ook gewoon lekker doen, maar verwacht er niet van dat je een tovermanier hebt om je motor 1000x efficienter te laten lopen.
Ik had zelf wat interessantere ideeën die direct betrekking hebben op de bovengenoemde verbrandingsdruk, maar daar moet ik nog even wat verder over nadenken.
In het kort is eigenlijk het enige waar je zon sensor voor kunt gebruiken, het zorgen dat je iig een indicatie hebt als je blok veel herrie maakt maar echt afstellen aan de hand van zoiets heb ik weinig vertrouwen in.
edit: oja, bij mij werkt de sensor dus ook niet al te fris omdat mijn blok blijkbaar behoorlijk rumoerig is (kleppen etc). Bij een tweetakt zou je dat misschien juist minder kunnen hebben. Kijk goed waar sensors gemonteerd worden. Ik ken mensen die met een hamertje en een oscilloscoop hebben bepaald waar ze het beste de sensor konden monteren voor het meest nauwkeurige signaal.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 19-6-2010 om 22:16 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved