Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Pingelsensor' (ID 1897).
De reply is geschreven door ikkejw (UserID 9762) op 19-6-2010 20:21.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
bedenkt wel dat je in een 2takt met expantie-uitlaat niet altijd maximale voorontsteking wil hebben... daalt je toptoerental nl. mee.



klopt, na het toerental waarop hij max koppel afgeeft moet de ontstekingstiming weer later gezet worden. maar zou dat ook niet meetbaar zijn met zo'n sensor? omdat hij gaat pingelen, en daardoor niet meer toeren wil maken.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
http://www.greenhulk...owthread.php?t=12855

je idee is niet nieuw

maar ja "great minds think alike"

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 19-6-2010 om 17:18 uur.



dat gaat meer over een turbo op een (watergekoelde) tweetakt (wat eigenlijk alleen effect heeft op een uniflow met injectie), niet echt over pingelsensors en het afstellen daarvan.



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Kijk, dit vind ik nou eens een keer een leuk project, als je er een goed werkend heb, wil ik er misschien wel een van je kopen, lees dit stukje eens door:

[...]


afbeelding


zo hee, een beste lap tekst, daar heb ik wat aan
als ik het zo lees gaat het vooral over de carb/powerjet afstelling, en wat het effect daarvan is op detonatie, maar dat is voor mij (en 99% van BF) niet heel interressant omdat ik niet een ziek hoge compressieverhouding heb. ik ga er van uit dat er geen zelfontbranding door compressie plaats vindt, en dat de enige vorm van ontsteking het vonkje van de bougie is, waarvan je dus de timing kunt regelen.
wat wel heel interressant is:

Quote:
In het algemeen kunnen deze vormen van detonatie goed gemeten worden door een druksensor,
omdat ze verschijnen in de vorm van hoge frequenties boven 10 kHz boven op de drukkromme. De
daadwerkelijke frequentie is afhankelijk van de diameter van de cilinderboring.

dat zou dus betekenen dat de frequentie berekenbaar is, en je dus voor verschillende blokken met dezelfde boring, dezelfde filterinstellingen kunt gebruiken. in principe zou je er een formule voor kunnen bedenken, als je van 3 of 4 blokken met verschillende boringen de pingelfrequentie weet. maar ik ben bang dat het niet zo simpel ligt, en dat er nog wel meer factoren bij komen kijken.

Quote:
Het blijkt dat het hoogste motorvermogen wordt verkregen met een verbrandingsvorm, waarbij
detonatie op een licht en gecontroleerd niveau plaats vindt.

licht pingelen is dus gewenst voor max vermogen

Quote:
Geen motorschade, maar er worden te veel detonatietellingen geconstateerd:
- Foutief aanhaalmoment van de sensor
- Sensor of teller pikt vibratie op
- Sensorkabel pikt elektische ruis op


aanhaalmoment is heel belangrijk, voor de sensor die ik hier heb liggen moet dat 20 +-5 Nm zijn. goeie reden om een momentsleutel te kopen
vibratie komt de meting ook niet ten goede, dus dingen als balansas, krukaslagers (hihi) en rubbers tussen de koelribben moeten in goede staat zijn.
en tegen elektrische ruis moet er dus een ontstoorde bougie(dop) in.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved