Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Brommer kar ontwerpen en bouwen [Algemene vragen]' (ID 1812).
De reply is geschreven door Ariej (UserID 3195) op 2-3-2010 20:11.

Even een paar tips naar aanleiding van je PM;

- Zorg voor een goede krachtenverdeling; je wilt niet dat de achterkant van je brommer opgetild wordt. Hou ook rekening met het remmen (dan wordt de neerwaartse kracht op je achterwiel ook aanzienlijk minder), hierbij wordt de kans op "scharen" vrij groot. Zorg dat de druk op je achterwiel blijft, maar probeer ook om een zo goed mogelijke verdeling in je kar te krijgen.

- Zorg voor een goede borging van je trekhaak; dit is hét belangrijkste als het gaat om wettelijke plichten.

- Zorg voor een goede verlichting / reflectoren; zorg dat de delen die het verst uitsteken goed verlicht / gemarkeerd zijn. Zelf heb ik een fietslamp gebruikt op batterijen (makkelijkst), maar je kan ook vrij eenvoudig een snoer met een stekkertje maken.

- Zorg voor een juist gewicht van het geheel; probeer geen iel karretje te maken, maar ook geen robuust ding. Zelf heb ik dunwandig kokerprofiel gebruikt 30x50 en aluminium velgen (peugeot 103sp) met aluminium traanplaat (3 dik) als bodem.

- Constructie; op de vorige pagina werd iets gezegd over stuiteren, dit is zeker waar! Tot 50 km/u ging het prima, maar dan begint hij toch echt te stuiteren. Hoe breder en lager je hem maakt hoe beter dit gaat, maar hoe lager de drempels moeten zijn. (hou rekening met drempels!!11!1) Bij mij ging dat prima, maar ik heb toch spijt dat ik geen vering erop heb gemaakt. Bij aanhangers voor auto's gebruiken ze vaak bladveren (vrij gemakkelijk) en torsievering.

- nog even nav je PM; de afmetingen zijn 160cm lang (inclusief dissel), 84cm breed incl wielophanging, en 40 hoog excl wiel.



Sucses! (en check de wettelijke reglementen nog even, je wordt gegarandeerd aangehouden)


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved