Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Yamaha FS1 sobw-racer [Algemene vragen]' (ID 1518).
De reply is geschreven door degoelaman (UserID 16074) op 21-4-2009 21:20.

Bedankt voor je vele tips en info
Maar ik zat eerst ook aan een 5-bak te denken maar in de sportklasse in de sobw mag je alleen met een 16mm carb. rijden als je luchtgekoeld rijd en een 4-bak hebt, anders moet je een 12 hebben. Maar ik moet uiteindelijk nog gaan kijken wat dus beter (sneller) is; een 5-bak met een 12 of een 4-bak met een 16.
Maar een rd heeft dus de zelfde slag als een yamaha fs1? want ik was idd al een beetje aan het kijken naar cilinders van andere brommers aangezien er niet zo veel snelle cilinder voor een fs1 te koop zijn en de koelribben idd erg klein zijn.
En de koppeling leek mij ook al een probleem, ik zat al te kijken of een andere zou passen van bijvoorbeeld dus een 80cc. Dus dat komt nog wel goed.
En over het roterende inlaat blok, zou dat niet beter wezen met hogere toerentallen omdat een membraan dan natuurlijk zou kunnen gaan 'zweven' en niet meer afsluiten? Ik weet niet wat voor setup jij op je fs1 blokken hebt zitten? Want omdat een membraan natuurlijk variabel is qua openingstijden heeft het natuurlijk een bredere powerband en minder brandstofverlies bij lagere toerenetallen, maar een roterende inlaat zou je perfect af kunnen stellen voor een hoger toerental. En ik zat ook al een heel klein beetje te denken aan een variabele roterende schijf d.m.v een centrufigaal verlater zoals op sommige onstekingen ook wel zit alleen dan met een vervroeger. Zou dat niet nog een idee zijn?
Nogmaals bedankt voor al je info
Roy
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
Leuk project. Alleen denk ik dat je een verkeerde basis hebt. Om serieus mee te kunnen komen moet je toch wel aan een 5-bak gaan denken i.p.v. de standaard 4-bak. Het gat tussen de 3 en de 4 is best groot.
Zowiezo zou ik geen FS1 cilinder als basis nemen. Als je het low-budget wilt doen, pak dan een Yamaha RD cilinder. Past er zo op. En daar zijn standaard al veel leukere cilinders voor te krijgen. De inlaat dek je af en je draait iets van een prop voor het membraangedeelte.
Verder moet je serieus aan je koppeling gaan denken, als je met serieus vermogen wilt gaan rijden. Die standaard 2-plaats koppeling kan wel wat hebben, maar ik dekn dat het met +10 pk's het een heel eind afgelopen is.
Probeer een koppelingshuis van een 80cc FS1 blok of een 100cc FS1 blok (Yamaha YB100 blok) te pakken te krijgen. Daar kunnen standaard 5 platen in. Moet je koppelingskorf op de originele FS1 plaat klinken. Je zal dan wel je rechtercarter (waar "Yam" op staat) moet aanpassen. 3 plaats koppeling past net, voor een 5 plaats moet je het carter openslijpen en een stuk aan lassen.
Overigens past er met heel veel moeite, heel veel tijd, heel veel kennis en een hoop bewerkingen een YZ80 6-bak in, een jongen op ons forum (www.fs1forum.com) is daar nu mee bezig.

Ohjah, voor de roterende inlaatgeilerts, kwa straatgebruik is een membraanblok veel fijner. Bredere powerband en zuiniger. En op top scheelt het niks. Ik heb een roterend FS1 blok liggen, en een membraanblok. Met alle 2 exact dezelfde setup, loopt het membraanblok even hard, maar met een veel bredere powerband.

Dit bericht is gewijzigd door -Tom- op 21-4-2009 om 18:44 uur.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved