Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Honda CR50 [Algemene vragen]' (ID 1375).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 6-3-2009 20:01.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Als je een lange tailpijp wilt gebruiken om bijv. een seatpipe te maken is dat geen probleem en scheeld het je ook niet/nauwlijks vermogens als je het volgende doet:
De berekende diameter maak je dan alleen plaatselijk na de eindconus (ookwel reflector of compression conus genoemd).
Dus een busje van bijv 10cm met een berekende diameter en de rest van de tailpijp maak je een flink stuk wijder.
Het oppervlak van de doorlaat van de rest van de pijp 2 maal zo groot maken is over het algemeen voldoende, en als je een héél lange tailpijp wilt, dan maak je die diameter gewoon nog wat meer, dat is allemaal niet zo kritisch.
In de uitlaten/tuning/sobw -wereld wordt er dan ook vaak een tailpijp met grote diameter gebruikt waarin een busje met de berekende doorlaat kan worden geduwd zodat daar vervolgens makkelijk mee te varieren/experimenteren is om te testen wat het beste loopt.
Een mooite is dan ook dat een demper zelfs wat beter werkt als hij een wat grotere diameter heeft (denk aan bijv 25mm) je krijgt dan ook een demper berekening bij als je bij mij een opmaat uitlaat laat ontwerpen.
Waarom het verlengen dan de demper soms problemen geeft, is omdat de dempers van fabriekspijpen vaak dezelfde diameter als de tailpijp hebben, en daarom als tailpijp functioneren, waardoor deze dus relatief te lang (dun) wordt.
Dit iets wat vrij raar is eigenlijk, want er zijn dus alleen maar voordelen aan een iets grotere demperdia




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved