Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Suzuki sprinter' (ID 1124).
De reply is geschreven door Christian-tsx (UserID 13273) op 23-1-2009 10:28.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Ik zal je eens wat tips geven aangezien ik zie dat je er veel tijd in stopt en vind dat je netjes aan het werk bent.

Heb je met het berekenen van het percentatge breedte uitlaatpoort tov. boring rekening gehouden met het feit dat de breedtematen op een poortmap niet kloppen met de "echte poortbreedte"?
omdat je met een potlood over de poortranden krast komt de rand op de poortmap iets te ver te liggen namelijk.
Er zit een functie in mijn programmatje die de "echte poortbreedte" berekend.
Je moet bij de "echte poortdia" echt niet verder gaan dan 67,5%, zelfs in de van Veen kreidlers deden ze dat niet.

De spoelpoorttiming is wel goed, maar de uitlaattiming wat te verhogen (richting 198)

Ik raad je gezien de timingen (als je die dus aanpast) aan het top vermogen te plannen bij circa 12500 toeren en hier de uitlaat op af te stemmen.
Een powerband van 10500 tot 13500 is dan netjes.

Ik las dat je nog aan de uitlaatpoort wou gaan werken (maar heb nog niet gezien hoe hij nu is) ik raad je aan deze zoveel mogelijk een "recht vlak" aan de boven- en onderkant en zijkanten te geven en hoeken van een denkbeeldige cirkel.


Als diameter van het einde van de uitlaatschacht raad ik je ongeveer een krappe 30mm aan (mits de uitlaatflens en voorbocht dia daar bij passen)

En tenslotte zag ik een uitlaat liggen op een van je foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YPKW7YS3.jpg
Waarvan ik de belly wel erg lang vind (althans het lijkt op de foto dat dat hele ding in het midden cilindrisch is en niet conisch, of is dat een vertekend beeld?)


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 23-1-2009 om 1:03 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 23-1-2009 om 1:49 uur.



die uitlaat die jij op de foto zag is mn oude opmaat, die ik voor mn onbewerkte malossi gemaakt heb.
deze heb ik berekend met de formules van overmars. ik denk dat je er een beetje raar tegenaan kijkt, want volgens mij klopt ie zo wel.
de cilinder is al getuned door vhs. en de breedte van 67% heb ik zelf niet berekend, maar dat had crossgek gedaan. maar vhs tuning heeft alles een beetje aan de veilige kant gehouden, dit kan dus kwa uitlaatpoort wel wat extremer. en dat ben ik dus nu van plan te doen.

vandaag zal ik zelf eens even kijken of dit de echte breedte is.
als dat niet meer als 67.5 mag zijn wat je zegt, dan zal ik even kijken hoeveel de poort nog breder kan.

en wat vind je zelf van je uitlaten programma? een beetje te vergelijken met die van luc foekema? ik wou eerst een berekening door hem laten maken, maar ik wil ook een schot aan jou berekening wagen, en het verschil testen.

de vorm van de poort is mooi nu. alleen de timing van 192 maak zal ik overwegen om 198 te maken.

ik zal vanmiddag ook even kijken hoe breed het uiteinde van de uitlaatschacht is.

vanmiddag ga ik de inlaat bij het spruitstuk ook verbreden voor mn 24mm carburateur.
hier nog 3 foto's van mn huidige uitlaatpoort.




als ik de goede maximale breedte van mn uitlaatpoort heb, kan ik ook kijken hoever ik mn zuigerveer slotjes moet verzetten.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved