Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Derbi Gpr Sprintblok [Algemene vragen]' (ID 1279).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 18-11-2008 20:36.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bobboiten
Misschien beetje domme vraag maar wat doet een powerbox precies?


-----------------------------------
Oorspronkelijk gepost door: mtxrijder
wanneer meot je hem langer maken,wanneer korter,de slang dan bedoel ik,mischien ook iemand die een progamme heeft voor handgemaakte,berekende powerboxen..

zat zelf te denken aan..als hij meteen al reageerd iets langer,te laat iets korter..
------------------------------------

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
bimotion.

zo kort mogelijk, en groot mogelijke diameter.




--------------------------------------------
quoteOorspronkelijk gepost door: Henk-88
Hmm het is wat noob-praat van mij wss maar ik heb ooit vernomen dat je wel enigszins kunt afstellen met de lengte van de slang.
--------------------------------------------

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt

als je even alleen uitgaat van de werking van een powerbox als resonantie:
rubber resoneerd bijna totaal niet.
metaal daarentegen wel.

Daarom zwak je de werking af als je een langere slang monteerd.

en aangezien de frequentie van rubber ook veel lager zal liggen als die van metaal, kun je dus idd de frequentie waarop hij resoneerd iets beinvloeden dmv de lengte slang, maar zoals ik hierboven zei, heeft een langere slang een nadelig effect op 'de kracht' van de resonantie.
dus het voordeel van de 'juiste frequentie' opzoeken dmv een langer slang weegt niet op tegen het nadeel van de 'zwakere' resonantie.

en dan kijkend naar de andere techniek waarop een powerbox gebasseerd is: Onderdruk en overdruk.
druk zoekt de ;makkelijkste' weg (met de minster weerstand) en als je een lang/dun slangetje monteerd is die weg dus 'moeilijker' dan wanneer deze slang een grote diameter heeft en kort is.
en dus liever de powerbox in gaat dan terug de carb in.
(ook hierom weegt dus het voordeel van de juiste frequentie opzoeken niet op tegen het nadeel van een langere slang)


Tenslotte:
Wil je een powerbox die goed functioneerd op de techniek resonantie?
dan moet je hem echt berekenen (bijv met bimotion) en dan werkt het icm met een opmaat uitlaat misschien best goed.
(op het overdruk/onderdruk techniek gebied zal de winst te verwaarlozen zijn)

Wil je een powerbox die goed functioneerd op de techniek overdruk/onderdruk?
dan is zoon malossi powerbox een goed idee, maar aangezien deze van rubber is, zal de resonantie techniek te verwaarlozen zijn.

kortom, lijkt het je leuk en wil je het niet zelf maken/berekenen:
Malossi powerbox

heb je tijd energie en motivatie, bereken en bouw zelf een simpel doosje van metaal (icm met een opmaat uitlaat zal dit dus de beste manier zijn, maar dus moeilijker te realiseren)


een kant en klare metalen powerbox kopen die werkt op de 'techniek' resonantie, heeft niet echt veel nut, vb:

Overdreven geschets voorbeeld:
je motor heeft een dipje bij 7000 toeren, de frequentie van het ingaande mengsel is ik roep maar wat 8.
Als de frequentie van je powerbox dan ook 8 is, werkt het goed (het resoneerd)
is de frequentie van de powerbox 5 gebeurd er dus vrijwel niks.
dus bijv de frequentie van het ingaande mengsel 5 is bij 4000 toeren, dan zou je brommer iets mooier kunnen lopen bij 4000 toeren, terwijl je er daan vrij weinig aan hebt in dit vb.
dus het kan wel zo uitkomen dat zoon ding toevallig precies bij het juiste toerental resoneerd en een dipje wegwerkt, maar dan heb je mazzel, wil je wel op het juiste toerental uitkomen? moet je er een berekenen.
behalve inhoud en oppervlak en vorm hebben nog talloze andere zaken invloed op de frequentie van een box, en dus is het zelfs wanneer berekend, moeilijk om goed uit te komen.

dit voorbeeld gaat over zoon doppler ding bijv.

succes,

Edit: niet gekopieerd van internet, zal ik er (C) bijzetten?


Dit is een zwaar versimpelde vorm van de werkelijkheid, voor mensen met een wat hoger niveau, is hier een mooie bron:
http://www.logosfoun.../4300-helmholtz.html


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 8-10-2008 om 23:15 uur.


---------------------------------------------
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Van powerboxen heb ik (nog) geen verstand maar van resonantiewerkingen in combinatie met de powerbox had ik nog niet eerder gehoord.
Ik d8 dat dat ding enkel werkte op over- en onderdruk.
----------------------------------------------

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt

nou, een metalen box dus bijna niet, zoon schuifding van malossi wel, en daarom is dat ook zoon beetje de enigste goed werkende kant en klare

maar zoon rubberen resoneerd dus weer totaal niet, wat een metalen wel doet, maar daarbij is het allemaal heel kritisch qua inhoud, opp, vorm, bevestiging etc etc.
dus alleen als je heel veel mazzel hebt komt het een beetje uit.

kort samengevat dus.



-----------------------------------------
Oorspronkelijk gepost door: RoelTrachsler
Ik heb een ori honda 80cc (mb) met proma pijp, 18mm keihin en std membraam
hij rijdt prima maar heeft een slechte gasreactie.
Kan ik dat oplossen met een powerbox?
---------------------------------------

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt

nee,
het zou een heel klein beetje kunnen helpen, en met een hoop mazzel ook wel wat kunnen schelen, maar ik denk dat jij het probleem moet zoeken bij:

-slechte afstelling carb
-slechte afstelling ontsteking




http://www.brommerforum.nl/showtopic/52579

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 18-11-2008 om 20:47 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved