Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Vlinderpoorter maken, 110malossi [Algemene vragen]' (ID 767).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 16-1-2008 17:20.

Ook ik ben zeer benieuwd.

Mooiste is aan deze projecten dat men er toch aan begint ondanks dat er veel tegenspraak is. Wat de meeste niet begrijpen is dat je van zoiets veel kunt leren. Loopt je cilinder straks naar de mieter, jammer, maar weer wel wat geleerd.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik over het lassen ook m'n twijfels heb.
Gietijzer is te lassen maar dan op de volgende manier:
1. eerst lassen daarna uitgloeien. Jammergenoeg verandert dan de materiaalstructuur van de cilinder en misschien ook van de cilinderwand. Dat laatste, dat wil je niet. Vooral omdat deze gehard is. Door het uitgloeien verandert de materiaalsterkte. Ik ben dus benieuwd wat dit dan zou gaan doen.
2. klein stukje lassen, en de las (uitkloppen) opstuiken met een hamer. Hierdoor sla je de spanning uit je las. Dit kun je alleen maar doen vanaf dat de las nog gloeiend heet is. Natuurlijk moet je hiermee oppassen dat je niet uitschiet en je cilinderwand zou beschadigen . Dit zou overigens wel de beste manier zijn omdat je dan niet de nadelen hebt van het uitgloeien.

De gietijzer-elektroden bevatten meer koolstof dan gewone elektroden. Hiermee kun je al en stuk van de spanning opvangen, maar niet alles. Uitkloppen blijft in principe belangrijk.

Ik ben heel benieuwd hoe het uit gaat pakken. Hopelijk houd je ons op de hoogte!

Petje af!


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved