Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Project Topic in het onderwerp 'Vlinderpoorter maken, 110malossi [Algemene vragen]' (ID 767).
De reply is geschreven door Harold (UserID 10609) op 11-8-2007 19:40.
Dat zo lassen als jij hebt gedaan wil wel, maar gaat niet lang houden.
Het wil wel, maar dan moet je je cilinder eerst op hoge temperatuur brengen (gelijkmatig warmstoken dus) en dan het lasje leggen en gelijkmatig af laten koelen.
Zoals je het nou gedaan hebt heb je een verschil van hardheid in je spijltje. Doordat je plaatselijk erg veel hitten inbrengt tijdens het lasen koelt het aan de rand van de las weer erg snel af door geleiding. Op de rand van de las wordt de hardheid hoger dan het lasje zelf. In dit geval is het hele spijltje (omdag het dun is en dus helemaal de lastemperatuur heeft gehad) harder dan de rest.
Dit is verder geen ramp, maar om dat het steeds warm wordt en weer afkoeld na het rijden ontstaan daar haarscheurtjes en op ten duur knapt het gewoon naast de las af. ook als je er een klap op geeft knapt het snel af, dus als je straks gaat draaien heb je grote kans dat je scheurtje gaat kreeeren omdat het nogal een klap krijgt(de beitel slaat daar steeds tegen de spijl aan omdat er een open ruimte voor zit).
Misschien kun je dit nu nog voorkomen door hem op te warmen in zo'n speciale hardings oven en hem dan langzaam af te laten koelen(met gebruik van die oven of in zaagsel leggen zodat het de warmte vast houd en geleidelijk afkoeld).
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved