Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Gallery in het onderwerp 'Me tzr' (ID 5350).
De reply is geschreven door ChielTZR (UserID 15882) op 22-6-2010 19:17.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
[...]
Naja kijk er is een toerental bij elke elektrische motor waarop deze het meeste koppel/pk's geeft, net zoals bij een verbrandingsmotor.
Het is zo dat een elektrische motor het hoogste koppel heeft met een snelheid van 0. Dit klinkt raar maar is echt zo.
afbeelding
Hoe hoger de snelheid van de elektrische motor, hoe lager het koppel.
Nu is er natuurlijk meer dan alleen koppel, je hebt namelijk ook pk's (power)
Power is het product van koppel en draai snelheid van de uitgaande as van het motortje.
Zie plaatjes:
afbeelding
afbeelding
afbeelding
Als je nou het koppel en power samen neemt in een curve, dan word deze kwadratisch.
afbeelding
Zo heeft een elektrische motor dus net als een verbrandingsmotor een toerental waarop deze het meeste kracht levert
Nu vind ik het ook zonde mocht motorcross echt overgaan op elektrisch. Heel de charme en traditie van de sport is weg.
Ze kunnen dan nog beter op waterstof gaan rijden
Maar, in principe blijft dan toch het torque gelijk?
stel, 1 toerental per minuut = 50 nm
stel, 2 toerentallen per minuut = 25nm
blijft het uiteindelijk gelijk? of?
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved