Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Gallery in het onderwerp 'Joël's Kadett city project' (ID 4940).
De reply is geschreven door Joel_koningslust (UserID 10881) op 25-11-2009 12:37.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
mja hier moet ik wel even op gaan reageren 
waarom kun je meer toeren draaien als je oliedruk fatsoenlijk is?
waarom zou je in godsnaam 30% meer opbrengst willen hebben?
de eerste begrijp ik echt niet... de tweede zal ik mijn visie even op geven:
als je meer opbrengst hebt zal automatisch je oliedruk stijgen, je stopt er immers meer in dan dat eruit kan. Een te hoge oliedruk is ook schadelijk en onwenselijk. Je oliedruk zal echter niet hoger worden in je blok zelf, omdat je relief valve dus het overschot aan druk wegdumpt. Dat betekent dus dat je oliepomp wel staat te pompen, maar dat direct die druk weer afgevloeid wordt, waardoor je alsnog niets hebt aan die 30% grotere opbrengst.
Het enige wat er zal gebeuren is dat je motor waarschijnlijk íets eerder zijn maximum oliedruk bereikt, wat opzich wel fijn is, maar daarnaast kost die 30% meer opbrengst je ook weer extra vermogen.
Onderschat niet hoeveel vermogen een oliepomp kost. Wat autofabrikanten zijn er al mee bezig om die hele bende variabel te maken zodat er geen vermogen verneukt wordt aan de oliepomp als dat helemaal niet nodig is.
Mijn auto heeft een absurd hoge opbrengst waardoor de oliedruk met gemak al heel vroeg oploopt naar 8bar. vind ik prima. maar meer mag het ook echt niet worden want dan spuit het tussen mn lagers uit en dat wil je ook helemaal niet hebben.
Ik vind het wel een heel goed idee om dat deksel te vervangen, je oliesysteem moet gewoon betrouwbaar zijn en goed te controleren.
Een oliekoeler is ook heel slim, maar gebruik een thermostaat. Als je dat dus niet doet duurt het nóg langer voor je olie warm is en dan slijt ie alleen maar harder.
Hogere oliedruk is dus NIET beter. weet niet wat zo'n ding standaard heeft, maar hou dat wel in je achterhoofd. Met turbo is het misschien verstandig om een wat hogere druk te hebben, maar ik blijf erbij dat hoger niet altijd beter is. Een diesel werkt met behoorlijk hoge compressieverhoudingen, en dat betekent dus lekkere belasting op je bigend. Zelfde met een turbo. Als je die dieselveer erinhoudt zit je denk ik mooi in een veilig, beproefd gebied qua oliedruk.
wat je ook moet hebben is een oliedrukmeter. Heb ik standaard in mijn auto en naast mijn olietemperatuur de belangrijkste meter in mn auto. Het is het verschil tussen een kapotte motor, en een niet-kapotte motor, het verschil tussen weten hoe je motor er aan toe is en helemaal geen fuck weten.
Oliedruk is veel aan af te leiden. Mijn oliedruk is onlangs 1-2 bar gezakt en ik ben dus al een tijdje aan het denken wat het kan zijn en wat er gaat gebeuren. Druk is alsnog 5-6 bar dus niets aan het handje, maar er is wel íets gebeurd.
Aan je oliedruk kun je ook zien of je olie warm is (stationair) en over langere termijn wat fatsoenlijke waarden zijn, aangezien je toch je blok wilt reviseren kun je precies zien hoe het in het begin is, en 10dkm later.
En met starten altijd eerst oliedruk opbouwen voordat je de ontsteking aangooit, maar ik denk dat dat in veel gevallen wel voor zich spreekt. Toen ik voor het eerst ging starten was mijn oliegallerij niet afgedopt. Als ik niets gecheckt had was mijn gloedjenieuw gereviseerde blokje weer mooi in de stront gelopen. Je wilt niet weten hoe snel die lagerschalen beschadigen. Krassen met je nagel zie je al direct, paar seconden zonder oliedruk draaien/rijden betekent ook direct slijtage. Niet fataal, maar de levensduur is al weer behoorlijk korter geworden dan.
nou, om maar even op dit verhaal te reageren
het is niet zo dat ik meer toeren kan draaien. maar veilig meer toeren kan draaien. ik wil het ook weer niet zo hebben dat na 1x knallen het pas gereviseerde blok alweer gaar is natuurlijk.
de oliekoeleradaptor heeft een thermostaat erin, dus dat zal het probleem niet zijn. ook ga ik een olie temperatuur en oliedruk meter plaatsen om er zeker van te zijn dat ik het goed in de gaten kan houden. cih's staan nou eenmaal bekend om hun olieproblemen ( druk is vaak bij een beetje een afgetrapte motor nog lager dan een bar )
van die oliedrukken enzo heb ik allemaal uit dit topic. degene die hierin gepost hebben zijn vrijwel allemaal circuit/rally rijders dus hun geloof ik in dit opzicht wel. mischien is het interessant voor je om een keer door te lezen
http://www.opel-foru...hread.php?tid=102955
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved