Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Gallery in het onderwerp 'Xerox GPR' (ID 4163).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 3-9-2009 0:34.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Ziet er zeker netjes uit hoor!

Maar dan helaas te bedenken je puur op theorie en ook volgens mijn ervaring daarin, toch een betere flow zou hebben als het gestraald is.
Dit is zo bij alle onderdelen waar mengsel met "subsone" ofwel relatief lage snelheden langs gaat.
REDEN: skin effect
** Het skin effect betekend niks anders een een heel dun (vrijwel) stilstaand laagje lucht wat aan de wand blijft "plakken".
Met "wand" bedoel ik bijv de wanden van een buis waar lucht door stroomt.
Met een iets groffere maar toch egale wand blijft de lucht beter "plakken", middelgrof grit stralen is het beste middel gebleken om deze "grofheid" te bereiken. **

Bij "subsone" mengsel snelheden zoals in de spoelpoorten, is het ook verstandig de scheiding tussen deze poorten een bol begint te geven (ipv bijv scherp).
REDEN: denk aan de druppel (iedereen die een klein beetje een idee van aerodynamica heeft snapt wat ik bedoel, het is ook niet lastig, maar wel lastig om nu met woorden uit te leggen)




Bij onderdelen waar mengsel met "supersone" snelheid langs gaat (bijv in de uitlaatpoort) is het wel zaak dit heel glad te maken.
REDEN: te hoge snelheid voor skin-effect en dus zorgt een "grof" geschuurde wand dan alleen voor minieme tubulentie.

Het eventuele schotje tussen de uitlaatpoort is aan te raden aan de achterkant scherp te maken.
REDEN: bij "supersone" aerodynamica moet het raakvlak gewoon zo klein mogelijk zijn omdat er geen toch sprake is van **eddy's** omdat dat toch meteen wordt "weggeblazen""
** Een eddy is een bekend wordt in stromingsleer wat eigenlijk betekend een "niet bewegend stuk lucht/water".
Het beweegt wel, maar het gaat nergens heen, het maakt meestal alleen maar rondjes.
Dit is bijv ook de eerste term waarmee je te maken krijgt bij Kajakken, je passeerd bijvoorbeeld een rots aan de rechterkant en als je dan vervolgens naar links gaat, is daar helemaal geen stroming (behalve een soort circulatie) **
Ik ben nu een mooi plaatje aan het zoeken/maken om een "eddy" uit te beelden, als je hem ziet, denk je "ooooooooooh, dat komt me bekend voor"


Wat je dus bij "subsone" lucht of mengsel snelheden probeerd te voorkomen is dat er zulke "eddy's" vormen en de weerstand zo klein mogelijk is van alles in het pad van de lucht/mengsel.
Dit doe je over het algemeen door hoeken te proberen zo "onscherp" mogelijk te maken en obstakels te verwijderen of deze naar een minder turbulente vorm te maken.



Overigens gaat het hierboven allemaal over minuscule verschillen die eigenlijk mierenneukerig zijn, maar voor een complete harmonie van een 2takt motor als je echt alles uit je blok perst pas meetellen.



Qua gestraald vs glad gestuurd oppervlak heb ik niet denderend veel ervaring/getest, de meeste informatie hierover is puur gebasseerd op de theorie die hier achter zit.
De theorie is gewoon afkomstig van aerodynamica en hydrodynamica leer.
allebei
Qua het experimenteren heb ik al meer ervaring, en heb ik veel getest.
Ook onderbouwd de theorie dit.

Bron:
Dat ben puur ik
Ik dacht laat ik eens wat van mijn ervaring hierover met jullie delen, aangezien ik het zelf altijd erg lastig vond hier zelf over te speculeren aangezien je om enigszins iets over stromingsleer te weten gewoon een hele studie moet volgen.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 29-8-2009 om 0:59 uur.




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved