Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Het CDI topic.' (ID 6589).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 11-12-02?18:32.

De standaard honda onsteking:


En een schematisch concept voor de digitale CDI (het gaat alleen om het besturings deel!!):



Ff snel in elkaar gepaint, dus niet te nauw naar kijken.

Als we met dit systeem een nauwkeurigheid willen halen van 0.1 graad bij 15.000 toeren moeten we eerst de minimale klok freqentie bepalen.

15.000 toeren = 250Hz = 4ms per omwenteling.
4ms/3600 = 0.0011 ms per 0,1 graad ongeveer -> 1/1000 ms. Er is dus minimaal een 1Mhz clock nodig om bij 15krpm 0.1 graad te kunnen meten (ahj, das best hoog). 0.1 Graad bij 15.000 Hz is ook wel erg nauwkeurig, maar laten we hier eerst maar ff mee door rekenen.

Indien er word gereset op 90 graden voor TDC en we een ontsteking willen op 3 graden voor TDC dan moeten we dus nog 87 graden tellen. 1 omwenteling was 4ms, en 1 graad is 4/360 ms. 83 graden zijn dan (83*4/360)=0.9222ms, dat zijn dus 922 clock pulsen bij 1mHz.

922 Programeren we dan op het volgende adress van de eprom. 4ms voor een omwenteling bij een klok van 1Mhz. = 4000 pulsen. Dus op adress 4000 zetten we 922....

Nu komt het probleem, bij 500 toeren doen we 120 ms over een omwenteling. Dit betekend dat we dus 120048 klok pulsen moeten kunnen tellen. 120048 is een bijna een 17-bits getal, dus das best lastig..

Meschien is het handiger om het toeren tal te bepalen door de tijd te meten tussen de 90 graden sectie's ipv 360 graden, of een wat lagere nauwkeurigheid kiezen (1 graad ofzo)....

Er zullen hier ook nog wel een paar rekenfoutje's zitten...Ik dit ook zo ff uit et hoofd ..


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved