Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Ram-air systeem' (ID 34873).
De reply is geschreven door Travel Fast (UserID 9251) op 8-8-2006 14:31.

Z�n RAM AIR is lastiger dan ik dacht, de afstelling is echt niet te doen. Ook met twee carb. blijft de afstelling rot. Dus gisteravond (onder het genot van biertje), hebben ik en mijn vrienden het volgende bedacht. Dit is puur theorie en zal in de praktijk moeilijk uit te voeren zijn door het missen van speciale onderdelen. Maar toch het is niet voor niets een PF.

De problemen waar je met RAM AIR tegen aan loopt zijn de volgende:

- De druk wordt pas op gebouwd boven de 45 km/u en is ideaal vanaf 72 km/u (1.6 bar).
- Lucht word niet/nauwelijks gefilterd.
- Veel brandstof verlies door slechte tegendruk
- Bij elk toerental is er een verschil in benzine aanvraag vanuit de carb. dit door het grote verschil in druk (0.8-1.8 bar)

Om z�n RAM AIR te laten werken moeten we bovenstaande zaken oplossen , dit kan door naar het gehele 2 tak proces te kijken, en daar waar nodig is dit aan te passen.

We beginnen met de inlaat vanaf de trechter. Na de trechter komt de lucht terecht in luchtfilterhuis. Vandaar uit moet de lucht doorstromen naar de carb waar het vermengt wordt met benzine. Dit mengsel gaat door de membraam kleppen naar de carter, normaal zou daarna door het vacuĆ¼m het mengsel door de spoelpoorten naar de cilinder gaan, waarna het detoneert, echter om de benzine aanvraag te kunnen regelen hebben we kleppen nodig zoals bij 4 takt. Via die klep komt het in de spoelpoorten en vandaar uit naar de cilinder. Om nu te zorgen dat deze druk niet verdwijnt heb je een tweede klep nodig om de uitlaat poort tegen te houden tot na de detonatie.

aan de hand van wat afbeelding probeer ik dit verhaal duidelijker temaken


Het mengsel stroom de carter in, via de inlaat klep stroom het mengsel de spoelpoorten in om daarna de cilinder te bereiken.


Het mengsel detoneerd, kleppen zijn beide dicht, druk word nu opgebouwd aan de inlaat kant.


Uitlaat klep open zich en de uitlaat gassen verlaten de cilinder

Ik blijf wel sceptische over RAM AIR dit omdat bij een Yamaha R1 maar 8 PK winst oplevert, dat is minder dan 0.7% van het totaal. Als je dit projecteerd op een bromfiets zal dit een niet meetbaar verschil geven. Maar als je het boevenstaande kan realiseren kom je uit op ongeveer 25/30% verschil. Dit zit hem vooral in het feit dat de timming beter word en er minder onverbrande benzine via de uitlaat verdwijnt.

PS foto's waren mislukt (te donker)


Dit bericht is gewijzigd door Travel Fast op 8-8-2006 om 14:32 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Travel Fast op 3-4-2008 om 19:16 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved