Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Het CDI topic.' (ID 6589).
De reply is geschreven door Neonlampje (UserID 44) op 9-12-02?21:10.

hmm das een wat preciezere uitwerking van mijn id.. ik wilde het meten van rpm wat lastiger doen, maar dit is veel simpeler ja...

Voor de pickup wilde ik een oude muis slopen, daar zit zo'n leuk licht-sensortje in, met mooi wieltje, alle gaatjes afplakken behalve 1tje...
vervolgend een opamp ertussen voor de TTL-conversie...

Eproms hebben ze bij ons nog niet behandeld, maar we werken nu met PLD's, hierin kan je heel makkelijk een comparator maken...
je vervroegings-curve zal niet vloeiend verlopen!
je kijkt of:
0 rpm>500
1 rpm>1000
2 rpm>1500
3 rpm>2000
etc...
Dit kan je heel makkelijk realiseren... vervolgens heb je dus die 2e timer (deze wordt geactiveert al bij de 2e sensor-puls), die laatje gewoon met een X-snelheid optellen.. en dan een 2e comparator, wanneer de 2 uitgangs-waarden gelijk zijn dan stuurt hij die trysistor aan.. en *vonk*

ik zit nog ff met de 2e comparator, en de uitgang van de eerste...
als je b.v:
7 6 5 4 3 2 1 0
0 0 0 0 0 1 1 1
dit geeft aan, dat hij nu dus tussen 2000 en 2500 toeren zit...
de teller telt op van (aantal bit's kan veranderen)
0 0 0 0
0 0 0 1
0 0 1 0
0 0 1 1
etc...
hier moet dus stukje logica tussen... en daar ben ik zo 123 nog niet echt uit (edit: oh wacht, die logica moet je dus gaan inprogrameren... per toerental..)

edit: rene, wat voor electro doe jij? (mbo,hbo,wo?)
edit2: dit krijg je btw niet bij werktuigbouwkunde...

[This message is edited by Neonlampje on 9-12-02 21:28]


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved