Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'TSX +100km/pu ?????' (ID 6515).
De reply is geschreven door huh (UserID 574) op 3-12-02?18:30.

Ik weet nie wie dit geschreven heeft, vond het bij een zooi tsx informatie (zip file):

? 70 km/h
Bij Suzuki is er niet zoveel uit te halen door alleen een snelle uitlaat te plaatsen en een dikkere voetpakking; dikkere voetpakking, snelle uitlaat, sportluchtfilter en grotere sproeier resulteert in 55 km/h... Dus moeten we meteen beginnen met het verwisselen van de cylinder. Het grote probleem is dat een 50cc voor een Suzuki zo goed als niet meer te krijgen is; alleen het bedrijf Fast Arrow heeft een 50 snel gemaakt voor de Suzuki, maar die wordt niet meer geleverd (ja, en Suzuki zelf dus). Zoek liever voor de ietwat duurdere Suzuki-cylinder, en dan het liefste de 9-poorten versie. Je kunt hem ook nieuw kopen maar dan ben je veel geld kwijt (400,- +). Tweedehands heb je hem voor 100,- ofzo. Dan koop je natuurlijk ook nog een snelle uitlaat, en een grotere sproeier (90 ofzo). De 12mm-carburateur is groot zat, want voor 70 km/h heb je nog niet zoveel lucht nodig. Voila, je rijdt 70 km/h! En nog iets; de Suzuki-kilometerteller klopt voor geen meter, die van mij hebben we met een geijkte meter uitgeprobeerd, maar daarvoor moet je helemaal onderaan op de pagina kijken, daar staat het afwijkingsschema van mijn TS50.

? 90 km/h
Voor 90 kilometers per uur haal je eerst de spullen om 70 te kunnen rijden, daarna ga je naar de Suzuki-specialist en laat je je snelle 50cc-cylinder een mm of 2 a 3 uithonen en laat je er een nieuwe grotere zuiger in plaatsen, en vraag meteen om een snelle zuiger. Ook vraag je meteen of hij de cylinder wil tunen (dit kost je bij elkaar een gulden of 200,-). Dan koop je nog een 16mm-carburateur (ja, of groter maar dan ga je waarschijnlijk nog een beetje harder dan 90 km/h; een 95-100 km/h komt dan in de buurt, met een 20mm-carburateur dus) en een sproeier maatje 110 tot 130. Andere tandwielen zijn ook nodig nu, een groter voortandwiel (maatje 15 in plaats van 13 zal voldoen), en voila! 90 km/h!

? 110 km/h
Voor 55 kilometers per halfuur koop je en plaats je de volgende spullen op je brommer;
Malossi 75cc-cylinder
24mm-carburateur (20mm kan ook; hij is dan zuiniger maar die van mij liep nog maar 100 km/h)
Snelle uitlaat (Proma of Gianelli, dat is de enige keus die je hebt!)
Powerfilter
Grotere sproeier (die van mij had met 75cc Malossi na het tunen van de cylinder een 195 nodig om 113 km/h te halen, in 20mm carburateur dus, maar een Eurokit 70cc had maar 150 nodig; ergens ertussenin dus. Met een grotere carburateur (24mm) heb je denk ik een 180 nodig ofzo)
Andere tandwielen (verhouding 16/51 denk ik ongeveer) en een stevige ketting!
Nu moet je brommer wel 110 km/h kunnen halen. Mijn brommer had een getunede cylinder en dat is andere koek; hij liep 1:12, ondanks de kleinere (20mm) carburateur!

? 140 km/h
Tsja, en dit is dan een snelheid die zelfs voor een TSX niet gezond meer is; je frame trekt krom en zelfs de 80cc-remmen voldoen niet helemaal meer. Gevaar dus! Maarja, als je het toch wilt moet je dit aanschaffen; Voordat je begint een snelle krukas/zuigerstang/lagerset aanschaffen want bij een vriend van mij brak de krukas en kwam de zuigerstang met zuiger en al los (klapte tegen de cylinderkop aan die vervolgens ook los kwam en ergens onder tegen de tank zijn plaats vond), en dit alles bij een toerental van 16.000 tpm in III (? 85 km/h)!! Die van mij had hier nog net geen last van omdat het toerental niet boven de 14.000 tpm uitkwam.
Een nieuwe versnellingsas zullen er zeker aankomen als je elke keer gaat lopen scheuren, en koppelingsplaten ook! Malossi 75cc-cylinder aanschaffen en laten uithonen tot 49mm, daarna een 80cc-47mm zuiger erin (en dan een overmaat, 49mm, je komt dan op een ? 85cc), deze cylinder + zuiger laten tunen.
Een loei van een carburateur aanschaffen (24mm/26mm)
Super-sproeier erin (maat 200-210 ofzo, misschien nog meer)
Snelle uitlaat (Gianelli trekt harder, Proma rijdt harder.. Choose!)
Powerfilter erin (dik, 36mm ofzo, 85cc heeft zat inlaat-onderdruk, dus bescherm je liever de zuiger dan dat je 5 km/h extra haalt)
Andere tandwielverhouding, voor bijvoorbeeld een 16 tander, en achter een 40 tot 48, dat zul je even uit moeten proberen want met deze combinatie heb ik geen ervaring, alleen met een 20mm carburateur (eigenlijk te klein)
En nu? Ik zou zeggen, succes met scheuren! (let wel even op de draaikolk in de tank als je gas geeft)

Sorry is nogal lang, maar klopt niet helemaal met wat hier gezegd wordt zo te lezen.

En wat betreft de tellerafwijking stond er in hetzelfde bestand:

Tellerafwijking Suzuki TS50 XKJ (bj. 1991, Malossi 75cc getuned, 20mm carb.)
KM/H op de teller [afwijking in km/h]KM/H in het echt, geijkt (tol. 0,5 km/h)

20 km/h [-3]17 km/h
40 km/h [0]40 km/h
60 km/h [8]68 km/h
80 km/h [11]91 km/h
100 km/h [14]114 km/h

Weet nie of dat klopt??

Mijn net gekochte TSX rijdt iets van 70 op de teller ofzo met 70 malossi enz...kan denk ik wel harder he. Maar ja ik weet nie hoe oud die cilinder/zuiger is, trekkracht heeft ie wel vergeleken met de 50 snel op m'n MT.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved