Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Brommerleek wil brommer kopen, waar allemaal op letten?' (ID 37845).
De reply is geschreven door Travel Fast (UserID 9251) op 6-7-2006 15:15.

Hoi Ruth,

Ik ken het probleem, ik fietste elke dag 100 km (50 heen en daarna 50 terug). Dat 4 uur per dag op de fiets zitten is ook geen pretje. Dus ben ik gaan uit kijken naar brommer. Hierbij keek ik vooral naar:
- welke type: een schakelbrommer, scooter of (snor)brommer.
- hoe zit ie (kan je makkelijk op en af stappen)
- hoe rijd ie (gewoon even proberen)
- Vind ik hem mooi (je moet per slot van rekening elke dag op rijden).

nog even ter uitleg de drie soorten brommers.
schakelbrommer = vaak een wat groter model (handig voor mensen met lange benen zoals ik) en heeft losse versnellingen (dus extra handelingen)voordeel, gaan altijd sneller dan automaten

scooter = zit als een stoel zonder leuning (vooral met lange
afstanden niet zo prettig). Daarnaast zullen de meeste op dit forum deze niet advieseren (anti scootergang enzo... )

Brommer = zo als we die kennen uit de jaren 80 (puch enzo), deze zijn licht en zitten ook voor lange afstanden erg prettig. Worden ook wel vrouwen brommer genoemt (vind ik niet echt kloppen, dan rijden er wel erg veel vrouwen rond met borsthaar en de baard in keel).

Als je uit bent welk model en type het wordt, kun je gaan struinen over het internet. Hierbij moet je opletten dat de brommer word aangeboden met kenteken (brommers moet vanaf 1 september in bezit zijn van een kenteken, hierdoor worden via marktplaats veel brommers aangeboden zonder kenteken, die deze ook niet krijgen en zit je zelf met een brommer die niet de weg op kan).

Om pech na de aankoop uit te sluiten is het wijsheid iemand mee te nemen die verstand heeft van brommers of motoren. Deze lui "horen" of een motorblok goed is.

Voor de prijs is het een beetje koffiedik kijken, ik zelf geef nooit meer uit dan 600 euro, maar ik vind het ook niet erg om onder de brommer plaats te nemen (sleutelen). Als je dat niks vind en toch zeker wil zijn dat ie goed is kun je via http://brommer.pagina.nl de brommerdealers (virtueel) langs om te kijken wat ze tweedehands hebben staan, prijzen vanaf 800 tot 4000 euro.

Het verbruik: dit afhankelijk van type en model maar zo ruw weg kan je op 1 liter bezine wel 25 kilometer halen.

Gezien je leeftijd (zelf zeg je 20, maar je ben een vrouw dus daar tellen we er 7 bij op, is dus 27), komt neer op 67 euro per jaar. Gezien de leeftijd cat. maakt het niet uit of je schakelbrommer of automaat kiest (het verschil hier tussen is z'n 3 euro). Mocht je toch 20 zijn dan is het rond de 120 euro voor automaat en 145 euro voor een schakel.

Om met je brommer de weg op te kunnen moet de volgende zaken in orden hebben.
- Geldig certificaat of rijbewijs (auto/motor)
- Groene kaart van de verzekering
- RDW Kentekenbewijs (verplicht vanaf 1 spetember 2006), te herkenen aan de grote plaat achterop de bromfiets (was vroeger z'n lief klein plaatje).

Helm: altijd nieuw, liefst een motor helm (zijn net zo duur maar wel veiliger). Maar veel belangerijker is ie past, de helm mag niet heen weer bewegen als je deze op je hoofd hebt. Neem de tijd voor de aanschaf van helm en ga naar een winkel met een ruim assortiment (hierbij kan je rustig op een verkoper afstappen deze kunnen hierin uitstekend helpen en zullen je nooit een verkeerde helm verkopen, dit is niet in hun belang).

Heel veel plezier met zoektocht naar het juiste voertuig.

PS. Schaats je ook nog, of ben je daar net zo als ik mee gestopt?




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved