Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Wat leuks gevonden; minibike met 'echte' straalmotor.' (ID 37517).
De reply is geschreven door the ghansman (UserID 7039) op 18-6-2006 12:40.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razor
Die uitlaatgassen drijven dus een turbbine aan die via een as dus weer nieuwe lucht aanzuigt. Maar omdat het gigantisch veel toeren draait (hoeveel??)(1) zijn lagers geen optie..(2)
Hoe werkt het dan? een cilinder met daarin een as onder oliedruk..? ik snap het principe maar kan me dit niet goed voor de geest halen hoe dit nou precies werkt..
zweeft dit dan los in een bus? en met keeringen?(3)
1) Deze turbo-straamotoren kunnen iets van 150.000 toeren maken(vandaar de hoge fluittoon als ze draaien).
2) Lagers worden ook veel gebruikt maar deze moeten zeer goed worden gesmeerd om vastlopen te vermijden. Hiervoor gebruiken ze meestal oliepompen die olie onder hoge druk door de lagers persen, waarna de olie wordt gekoeld en opnieuw wordt gebruikt.
3) Het gaat dan inderdaad om een bus waar de as los inzit. De lagering wordt verkregen door olie onder hoge druk tussen de 'bus' en de as te persen. Hierdoor wordt de as 'gelagerd' op een laag hogedruk olie. Ik weet niet hoe het zit met keerringen.
Dit bericht is gewijzigd door the ghansman op 18-6-2006 om 12:41 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved