Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Welke cilinder???' (ID 6433).
De reply is geschreven door DeAmOnChiLd (UserID 577) op 27-11-02?12:05.

Quote:
Originally posted by: Joost

Ben et nu toch niet met je eens Hans. Cilinders worden toch echt niets voor niets geflowed. Naar mijn mening hebben 'gladde' poorten (polijsten is zonde van je tijd) een veel betere doorlaat dan een ruwe poort die eddy's veroorzaakt. Aan de meeste cilinders uit de winkel kan nog heel wat worden verbeterd betreft de doorstroming van de spoel poorten.

Het hele gedoe over dat je mengesel beter mengt door dat je poorten ruw zijn snap ik echt niet hoor. Volgens mij werfeld het mengesel al genoeg terwijl het door je kruk-as word geperst. Het lijkt mij niet slim om juist de al kleine spoel poorten ruw te maken. Hier is de gas snelheid relatief het hoogst en heeft een ruwe wand juist een destructief effect op de doorlaat eigenschappen van de poort.
Ik snap gewoon niet dat drijf stangen worden gepolijst, kruk-as wangen worden geknife-edged, zuigers word extra afgewerkt en dan ga je de spoel kanalen ruw maken .

Ik weet dat een groot aantal tuner de poorten eerst glad maakt, evt knife-edged en vervolgens ze stralen om het oppervlak weer ruw te maken.. Persoonlijk zie ik nog steeds niet het nut hier van in. De theorie over die werfels gaat er gewoon bij niet in. Volgens mij heeft het meer te maken met de vergassing van het mengsel. Ruw oppervlak zorgt voor een groter contact oppervlak en dus meer warmte overdracht naar je mengsel -> betere vergasing. Turbulentie speed hier natuurlijk ook een rol in.


Igg, denk niet dat als je poorten glad maakt dat je direct 10 km/h harder gaat. Waarschijnlijk merk je er helemaal niets van. Er is veel meer winst te halen in het aanpassen van de uitlaat, evt ophogen van de spoelers door een spacer en het aanpassen van de kop (compressie min. 12:1). Vervolgens een goede uitlaat zoeken die bij jouw cilinder past een carberatuer die geschikt voor je motor. En zeker weten dat je die 120 makkelijk haald. Het gaat om de combinatie van onderdelen. De orgi mbx80 cilinder biedt genoeg mogelijkheden om te tunnen.

(IMHO)

ps. ik zat me laasts trouwens af te vragen wat voor invloed die rare poort vormen, zoals een W poorten enzo, heben op het functioneren van de uitlaat. Volgens mij levert dat een hele brede pulse op waardoor de uitlaat automatisch minder piekerig/effectief word. Daarnaast word de gereflecteerde puls door een relatief kleine doorlaat geperst... Weet iemand ook een artikel over het efect van de poort vorm op de reflectie pulse? Of moet daar blair's boek boek voor worden gekocht :p.


AMEN!!


en waar gaat dit over!!!

et enige dat ik weet is dat het nut heeft je uitlaat poort te polijsten EN je spoelpoorten met rust te laten kwa ruw oppervlak.
VANWEGE het al eerder genoemde mix effect van je mengsel!!




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved