Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'reviceren van tsx blok' (ID 37331).
De reply is geschreven door Static - X (UserID 10864) op 7-6-2006 18:30.

pffff hier gaat ie dan ( het zal zeker gebeuren dat de volgorde of stukken tekst wat door elkaar vliegen )

ik ga er vanuit dat je je schroeven en dergelijken eruit krijgt, zoniet laat het even weten dan kan ik daar ook nog bij helpen.

wat je doet als je dus je vliegwiel eraf hebt is het maantje uit je krukas pakt, zoals hier:



je ziet hier een gleuf waar dit onderdeeltje in zit:



deze voorkomt dat dingen gaan slippen,

nu haal je overige dingen als een grondplaat ( je ontsteking ) eraf,

wat je dan kan doen is dit onderdeel:


van je linker carter afschroeven,



hier in het midden en dan vanaf onder het grote gat, daar waar je blauwe draad van je grondplaat op zit, in het onderdeel zie je een goudkleurig puntje, hier maakt de schakelwals contact mee als hij in zijn neutraal stand staat, je schakelwals is een grote ronde cilinder met gleuven erin, hier gaan wat je straks zult zien forkshafts door in een andere positie waardoor je dus een versnelling wisselt, in de kop van die schakelwals zit een palletje, deze rust in een gat met een veertje eronder :





zorg dat je deze als je hem gesplitst hebt er uithaalt zodat je hem niet kan verliezen als je even niet oplet, ze zijn vaak plakkerig van de olie en willen soms niet loslaten of juist op een moment dat je het niet door hebt en ik denk niet dat je deze onderdelen even makkelijk terug kan vinden/ kopen

oke dat dus even voor als je hem al open hebt,voor nu

aan de andere kant haal je je pan eraf en verwijder je kickstartmechaniek, deze kun je er gewoon uit trekken en er zal niets uit vallen of mis gaan,

dan zie je aan de rechterkant een klein tandwiel en in het midden een big ass one met je koppelings huis, wat je doet is je pakt een dikke lap, liefst een oude handdoek, deze wikkel je even stevig op elkaar en plaats je tussen die 2 tandwielen, waar je nu voor zorgt is dat als je die moer van dat kleine tandwiel ( van je krukas ) af wilt halen hij niet kan gaan draaien en zo onbeschadigt vast klemt, let op dat deze dus erg vast zit, soms zo vast dat dit dus niet wilt lukken met de hand,

als je dat eraf hebt moet je dus ook weer zon maantje eruit halen, zorg dat je deze goed bewaart, dan kun je die onderdelen 1 voor 1 eraf halen en op een lijntje leggen zodat je weet hoe het lag, desnoods maak je een tekening met elk onderdeel of een foto van je lijntje onderdelen zodat er dus niets fout kan gaan,

dan moet je je koppelingshuis eraf halen, in de kop zitten 5 boutjes met daarachter springveren, deze kun je het best even kruislings eraf draaien.



wat je dan kan doen is de platen eruit tillen, er zitten 3 platen met daartussen 2 metalen, dit is een natte koppeling dus ze blijven allemaal aan elkaar plakken maar dat is totaal niet erg, je haalt het nu makkelijk in het geheel eraf,



wat je dan krijgt is ook even lastig, je krijgt weer een nieuwe moer net als bij je krukas



je moet hierbij het middelste gedeelte vast zien te zetten met iets, vaak kan je beter een een of ander houten iets ertussen steken en dan met je ratel proberen los te halen, ( hier zullen andere vast wel een betere manier op weten )

als je die los hebt kun je alles eraf tillen en krijg je dit:



dit ook weer netjes bij elkaar houden en als je het niet meer weet :



dan kan je hem splitsen, met het splitsen moet je rekening houden dat je geen dingen forseert en alles er zo recht mogelijk afhaalt, voor dat je hem helemaal lost haalt:

het linker carter zit met een onderdeel vast aan de rechter,

dit onderdeel:




onderdeel 29 op de view, valt door onderdeel 28, een fork shaft, aan die stopper arm (29) zit een veer, deze veer zit bevestigt in de andere carter helft, dit onderdeel 29 valt met een wieltje op de schakelbloem, hij heet bloem omdat hij er ongeveer zo uitziet, hieronder staat een foto van de schakelwals waar hij ook goed op te zien is. ( deze bloem word ook weer door een palletje op zijn plek gehouden, let op dat als je deze bloem eraf haalt het palletje niet kwijt raakt )

hier achter dit haakje om precies te zijn:



dus wat je doet als je dus een opening in je carterhelften hebt dat je probeert deze eerst te onthaken of probeer dus onderdeel 29 van die shaft af te trekken zodat daar niets beschadigt,

waneer je dit gedaan hebt kun je hem verder uit elkaar halen, het handigst is dat je hem op zijn rechter zijde legt, hierdoor zal alles in je rechter carter blijven hangen, niet dat er anders wat uit kan vallen maar hij zit namelijk nog met andere dingen vast in de rechter kant.

wat je dan krijgt is dit


wat hier wel op de foto mist is dat er op de schakelwals geen shafts/ forks tevinden zijn ( onderdeel 24 tm 28 op het bovenste view )

ze zien er zo uit:



waar je goed op moet letten is dat deze er wel uit willen vallen, wat geen probleem is want je zet ze er zo weer in maar dat je goed kijkt hoe ze zitten, je ziet namelijk dat er een palletje aan zit, deze gaat in de schakelwals zijn gleuven, als je dan zon fork omdraait zal hij dus verkeerd uitkomen, anyway let daar even op want dat is niet makkelijk op de view te zien,

uhmmm ff zoeken wat we dan hebben,

ohya een leuk onderdeel van het schakel systeem, aan het eind van je schakelas zit een soort haak met tanden, deze valt hierop, dat kun je zien als je je as er nog niet uitgetrokken hebt:

( let op dat als je je as eruit haalt die veer bij die grote haak op de juiste manier blijft zitten, die veer haakt tussen een palletje in de carter, waneer je die veer omdraait is hij te kort aan een zijde omdat die veer niet symetrisch is en blijft hij daar niet achter veren en dan gaat schakelen niet mogelijk zijn, een klein iets wat dus fout kan gaan als je die veer eraf gehad hebt )

dan om terug te komen op die onderdeeltjes van de foto, het is een erg rot ding als je het niet kent, deze zit aan de andere kant van je schakelwals, waneer die haak door je schakelpedaal word bewogen draait dit dingetje, hij bestaat uit een soort van klepjes die zichzelf uitzetten en vast komen te zitten in je schakelwals waardoor hij dus grip krijgt en de as kan draaien, dus waneer dan je schakelas dan weer draait kan hij weer terug door dat hij aan de andere kant zich niet vast zet en is hij weer klaar om opnieuw de schakelwals te roteren,

in het midden zit een vierkantje met tanden eraan, als je die omdraait zie je dit:



daar zit een gat met een veertje erin, ook weer zoiets dat je kwijt kan raken, in dit gat komt een palletje met een bolle en platte kant, de platte kant gaat naar binnen, de bolle steekt uit naar buiten, hier komt dat zon veerkantje met een bolle kant in, let goed op dat zon plaatje een smalle en een brede kant heeft, zorg dat je zo uit komt dat de onderkant van dit geheel vlak is, dus de smalle kant gaat naar de schakelwals toe en dan krijg je dit als geheel ( wat soms lastig is weer terug te zetten zonder dat hij weer uit elkaar springt )





ik heb je nu zo goed als het hele blok laten zien,

ik ben niet ingegaan op het olie tandwiel dat je zult vinden dat aangesloten zit op je pompje, deze heb ik verwijdert omdat ik deze smerig niet vertrouw nadat hij daar op vast liep, dus ik rij gewoon op mengsmering inplaats van 95.

hoe je het best je lagers eruit kan halen en je krukas eruit kunnen beter andere mensen zeggen, je hoort hier namelijk een lager trekker voor te hebben, net als een polietrekker voor je vliegwiel.

als je de lager van je versnellingsbak wilt vervangen moet je even nog een ringetje ergens afhalen en wat doen, spreekt voor zich, en dan moet je zorgen dat je de versnellingsbak er zo uit tilt dat je alles nog op volgorde hebt.

ik heb behoorlijk wat besproken, ik ben nu moe en snap niet meer wat ik allemaal getikt heb, zullen vast veel vage dingen tussen staan dus vermaak je er maar mee.

verder nog een exploded view voor de need als die er is wat ie vast zal zijn.







ohya waneer het tijd is laat ik je ook wel horen hoe je je ontsteking goed afstelt, die zal je waarschijnlijk niet meer terug kunnen zetten zoals hij was, tenzij je erg goede streepjes neer zet, maarja dat maakt niet uit, beter een keer goed afstellen zodat je weet dat ie goed staat... ofzo










Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved