Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'een vraag..' (ID 37094).
De reply is geschreven door mblover (UserID 9353) op 22-5-2006 15:31.
een 2takt die zal meestal wat meer toeren en herrie maken. verder verschilt het onderhoud niet zoveel. Alleen bij een 2takt zal je mix moeten tanken, (en een 2takt verbruikt wat meer (maar standaard eigenlijk altijd nog steeds goed voor 1:25))
meeste onderhoud geld namelijk voor beide:
-remmen onderhouden, heeft niks met het blok te maken, ze zullen allebei moeten kunnen remmen.
-blokolie af en toe vervangen moet ook bij allebei.
-veren zullen bij allebei slijten
-ketting + tandwielen zullen ook bij beide slijten, en bij beide moeten die ook gespannen en gesmeerd worden, en na een bepaalde tijd vervangen.
wat volgens mij (niet 100% zeker) wel voorkomt bij een 2takt en bij een 4takt niet, is dat de uitlaat ontkoolt zal moeten worden. Dit is een pokkewerk, maar zal in de praktijk ook eigenlijk niet voorkomen.
een nieuwe 2takt is ook makkelijker op te voeren, maar aangezien uw dochter een oldtimer wilt is dat niet relevant aangezien je aan een oldtimer 2takt ook veel zal moeten sleutelen. Ik weet niet of het de bedoeling is dat de brommer (iets) opgevoerd wordt. Klein beetje is vaak wel prettig ivm op de weg rijden in de bebouwde kom, en in de stad krijg je met een standaard 2takt die traag optrekt al snel middelvingers en boze blikken, om over de uiterst gevaarlijke situatie maar niet te spreken.
betrouwbaarheid:
vaak wordt gezegd dat een 4takt betrouwbaarder is. Echter, een niet versleutelde (als in verprutst, als hij deskundig opgeknapt is dan is dat natuurlijk niet zo'n probleem) 2takt zal ook gewoon betrouwbaar zijn.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved